Oslo kommune baner vei for elbilskiftet
Oslo kommune trapper opp investeringene sine i ladeinfrastruktur, og bygger 600 nye offentlig tilgjengelige ladestasjoner. Byrådet legger også inn 20 nye lademillioner til tilskuddsordningen for borettslag, som har vist seg å være en svært vellykket ordning.
- Vi opplever stor frustrasjon fra elbilister som ikke får ladet hjemme. Vi er kjent med at folk har blitt nødt til å selge elbilen sin, fordi tilgangen på lading er fraværende, sier Bu.
Over halvparten er ladbare
Septembersalget varsler således en ny fase i utviklingen, med en andel av nysalget i Oslo på nesten 40 prosent. I tillegg utgjør de ladbare hybridene hele 20 prosent. Sannsynligheten er stor for at det vil fortsette å stige voldsomt med innføringen av de nye bomavgiftene for bensin- og dieselbiler fra oktober.
- Kommunen «ber» innbyggerne om å velge elbil og da hviler det et stort ansvar på å levere lading til de som har fulgt oppfordringen. Det er ikke tvil om at elbilpolitikken i Oslo virker, og at konsekvensen er en ketsjup-effekt som politikerne må være forberedt på. Med nye modeller, lengre rekkevidde og innfasing av økte bomsatser, vil salgstallene gå gjennom taket, tror Christina Bu.
Norsk elbilforening mener det er svært viktig at kommunen delfinansierer og tilrettelegger for private investeringer i ladeinfrastruktur, da dette er nødvendig for å få på plass et velfungerende marked med levedyktige private tjenesteleverandører.
Ladeklare borettslag
- Oslo viser vei med støtteordninger for borettslagene. Dette er en svært vellykket ordning fordi den virker utløsende. Folk får en dytt i ryggen og tør å gå i gang med egne investeringer.
I dag er det cirka 22.500 elbiler i Oslo som trenger jevnlig tilgang til lading for å kjøre utslippsfritt. Et forsiktig anslag tilsier at tallet vil overstige 40.000 i 2020, men nye salgstall viser allerede nå at prognosen sannsynligvis er alt for beskjeden.
- Det viktigste nå er at utbyggingen av tilgjengelig lading holder tritt med den voldsomme veksten i antall elbiler, sier Bu.
Må doble antallet ladere
Med utgangspunkt i EUs anbefalinger, som sier vi skal ha ett normalladepunkt per ti elbiler, vet vi at det må bygges minst 1000 nye normalladepunkter i Oslo hvert år. Baserer vi oss på salgstallene må vi sannsynligvis ha på plass det dobbelte av det kommunen har foreslått i 2018-budsjettet, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Elbilforeningen vil likevel gi Oslo-politikerne honnør for at de trapper opp innsatsen for å klare å gjennomføre det store elbil-skiftet.
Med byrådets budsjettforslag, vil Oslo ha 1500 offentlig tilgjengelige normalladepunkter og 524 semihurtigladere, i løpet av 2018.
- Det er en god start, men det holder ikke på sikt, for det som kommer til å bli en historisk omlegging for veitransporten i byen, sier Bu.
- Det er også forbilledlig at kommunen samarbeider med kommersielle aktører for å bygge ut flere hurtigladere. Det offentlige kan ikke finansiere all ladeinfrastruktur alene, og vi er avhengige av at det vokser fram et kommersielt marked som sørger for volum og utbredelse av ladetilbud i hele landet, avslutter Bu.
Nøkkelord
Kontakter
Petter HaugnelandKommunikasjonsleder
Tel:+47 982 34 699petter@elbil.noChristina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noBilder
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening representerer Norges stadig flere elbilister.
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Ny undersøkelse: Miljørabatt i bomringen får folk til å velge elbil10.4.2024 13:37:11 CEST | Pressemelding
43 prosent av bilistene i Oslo-området svarer at elbilrabatt i bomringen er viktig for om de velger elbil. Det viser en undersøkelse utført av Opinion.
Nybilsalg 1. kvartal: Regjeringen "drepte" heldigvis de ladbare hybridene2.4.2024 12:26:33 CEST | Pressemelding
Salget av nye biler er historisk lavt, men 90 prosent av solgte nye biler er elbiler. – Vi har nå en høy elbilandel, men vi må enda høyere opp skal vi rekke frem til 2025, kommenterer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Nordic EV Summit 2024: Vil europeisk bilbransje tape elbil-kappløpet?2.4.2024 09:34:13 CEST | Pressemelding
Møt internasjonale eksperter og næringslivstopper på Nordic EV Summit 4. og 5. april. Konferansen arrangeres for sjuende gang av Norsk elbilforening, i samarbeid med Nova Spektrum.
Påskegodt før langtur med elbil: Vi har passert 8000 hurtigladere!21.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Ved inngangen til påsken kan vi feire at Norge har over 8000 hurtigladere. Det er hele 2000 flere enn på samme tid i fjor. — Dette lover godt for påskeutfarten, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Bilimportørene, NBF og Elbilforeningen om moms på elbil: Gi beskjed i god tid, innfør gradvis og ikke start før 202617.2.2024 11:34:15 CET | Pressemelding
Moms på elbil må fases inn gradvis og forutsigbart, og vi må avvente første endring til etter at Norge har nådd målet om at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler. Beskjeden kommer fra organisasjonene som representerer elbilistene, importørene og forhandlerne av elbiler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom