Oslo Havn KF

Oslo Havn KF bygger elektrisk nullutslipps miljøbåt

Del
Den nye el- arbeidsbåten skal holde havna ren, og er spesialdesignet for effektiv oppsamling av flytende søppel. Oslo får nå en av de mest miljøvennlige havnebåtene i verden.
Oslo får nullslipps havnebåt. Oslo Havn skal bygge en av verdens mest miljøvennlige miljøbåter. Illustrasjon: Gøran Bolsøy Fri bruk mot kreditering
Oslo får nullslipps havnebåt. Oslo Havn skal bygge en av verdens mest miljøvennlige miljøbåter. Illustrasjon: Gøran Bolsøy Fri bruk mot kreditering

Forventet levering er desember 2019. Båten bygges av Grovfjord Mek. Verksted, som tidligere har bygget verdens første fullelektriske oppdrettsbåt. Kontraktssummen er på 23 millioner.

Mediene inviteres til å høre om planene for den nye båten.

Når: Mandag 1. april kl.11

Sted: Utenfor Oslo Havn KFs adm.bygg på Vippetangen, Akershusstranda 19.

Dagens miljøbåt Pelikan vil ligge til kai. Havnedirektør Ingvar M. Mathisen, teknisk direktør Svein Olav Lunde, daglig leder Bård Meek-Hansen, Grovfjord Mek. Verksted er til stede.

Fjerner mange tonn søppel og kutter utslipp

Den nye miljøbåten erstatter Oslo Havns gamle miljøbåt «Pelikan», som i løpet av 30 års drift har plukket opp omlag 1500 tonn (1,5 millioner kg) søppel og drivgods fra havna.

Oslo Havn skal på sikt bli utslippsfri og er en foregangshavn for utslippsfrie løsninger.

Oslo er heldige som har en ren fjord til glede for mange. Indre Oslofjord er en av landets mest brukte rekreasjonsområder, og viktig for byens friluftsliv.

-         Den nye elektriske båten skal bidra til å holde havna ren og fri for søppel, uten selv å forurense luften. Båten vil også sørge for en sikker farled for alle skip og småbåter som ferdes i fjorden, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen, som er stolt av å kunne gi Oslo en utslippsfri havnebåt i miljøhovedstadsåret.

Blant verdens mest miljøvennlige miljøbåter

-          At Oslo Havn velger oss til å bygge den nye batterielektriske miljøbåten, er en fjær i hatten for oss. Dette viser at vår strategiske satsing på å bygge opp kompetanse på batterielektriske fartøy har vært riktig og begynner å bære frukter, sier Bård Meek-Hansen, daglig leder i Grovfjord Mek. Verksted.

Han legger til:

-          Skal vi redusere klimautslippene og redusere konsekvensene av global oppvarming, må vi utvikle og bygge fossilfrie fartøy. Oslo Havn skal ha all ære for at de går foran og bidrar til dette. Vi ser virkelig frem til å samarbeide med dem i utviklingen av den nye miljøbåten som blir, etter hva vi vet, en av de første i sitt slag i verden.

Batteridrift og solceller

Miljøbåten blir 12 meter lang og 7,5 meter bred og bygges i aluminium. Hydraulisk opptakskurv foran (i baugen) vil effektivt kunne plukke søppel fra sjøen. Båten får to kraner. En dekkskran med gripefunksjon på den ene siden samt en dekkskran for å løfte tyngre gjenstander på den andre siden. Båten vil drives av to elektriske fremdriftsmotorer og fire elektriske sidepropeller, som sørger for at den enkelt kan manøvrere langs kaiene og plukke søppel i strandsonen og i vanskelige tilgjengelige områder.

Summen av effektive opptaksfunksjoner og gode manøvreringsegenskaper gjør den nye båten mer effektiv enn det gamle.

550kw batterier sørger for at båten kan være i full arbeidsmodus i fire - fem timer. Det tar to timer å lade batteriene. I tillegg har fartøyet solcellepaneler som gir strøm til navigasjonsinstrumenteringen om bord.

Et godt og sikkert arbeidsmiljø for mannskapene er viktig for Oslo Havn KF. God ergonomi var viktig for valg av alle løsninger om bord.

Elektrifiserer havna

Elektriske kjøretøy, på vei og sjø, er Oslo Havns førstevalg. Vi faser over til nullutslippsløsninger. De fleste av havnas biler er elektriske. Oslo Havn gikk i 2018 over til biodrivstoff på havnas båter og de gjenværende dieselbilene. Det reduserte CO2 utslippene med 150 tonn i året.

Kontakt:

Kommunikasjonsrådgiver Oslo Havn KF Trude Thingelstad mob 917 09 287

Havnedirektør Ingvar M. Mathisen, mob 997 40 050

Daglig leder Bård Meek-Hansen, Grovfjord Mek. Verksted, mob 930 59 831

Nøkkelord

Bilder

Oslo får nullslipps havnebåt. Oslo Havn skal bygge en av verdens mest miljøvennlige miljøbåter. Illustrasjon: Gøran Bolsøy Fri bruk mot kreditering
Oslo får nullslipps havnebåt. Oslo Havn skal bygge en av verdens mest miljøvennlige miljøbåter. Illustrasjon: Gøran Bolsøy Fri bruk mot kreditering
Last ned bilde
Skal utvikle ny elektrisk miljøbåt. Havnedirektør Ingvar M. Mathisen ser frem til et godt samarbeid med  Bård Meek- Hansen, daglig leder Grovfjord Mek. Verksted som skal bygge båten. Foto: Bo Mathisen, fri bruk mot kreditering
Skal utvikle ny elektrisk miljøbåt. Havnedirektør Ingvar M. Mathisen ser frem til et godt samarbeid med Bård Meek- Hansen, daglig leder Grovfjord Mek. Verksted som skal bygge båten. Foto: Bo Mathisen, fri bruk mot kreditering
Last ned bilde
Solceller og batteridrift. Båten kan arbeide for fullt i fire- fem timer før lading. Solceller sørger for strøm til navigasjon. Illustrasjon Gøran Bolsøy Fri bruk mot kreditering
Solceller og batteridrift. Båten kan arbeide for fullt i fire- fem timer før lading. Solceller sørger for strøm til navigasjon. Illustrasjon Gøran Bolsøy Fri bruk mot kreditering
Last ned bilde
Kan løfte tungt. To kraner sørger for at store gjenstander kan plukkes opp. Illustrasjon Gøran Bolsøy Fri bruk mot kreditering
Kan løfte tungt. To kraner sørger for at store gjenstander kan plukkes opp. Illustrasjon Gøran Bolsøy Fri bruk mot kreditering
Last ned bilde
Spesialdesignet. Kurven i front vil effektivt plukke søppel fra sjøen. Illustrasjon Gøran Bolsøy Fri bruk mot kreditering
Spesialdesignet. Kurven i front vil effektivt plukke søppel fra sjøen. Illustrasjon Gøran Bolsøy Fri bruk mot kreditering
Last ned bilde
Pelikan skal få avløsning. Den nye miljøbåten blir utslippsfri og enda mer effektiv, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen og Bård Meek- Hansen, daglig leder i Grovfjord Mek. Verksted Foto: Bo Mathisen Fri bruk mot kreditering
Pelikan skal få avløsning. Den nye miljøbåten blir utslippsfri og enda mer effektiv, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen og Bård Meek- Hansen, daglig leder i Grovfjord Mek. Verksted Foto: Bo Mathisen Fri bruk mot kreditering
Last ned bilde
Miljøhovedstaden Oslo får ny utslippsfri miljøbåt. Havnedirektør Ingvar M. Mathisen ser frem til en effektiv og utslippsfri havnebåt. Som er bra for byen, havna og mannskapet om bord.   Foto: Tine Poppe Fri bruk mot kreditering
Miljøhovedstaden Oslo får ny utslippsfri miljøbåt. Havnedirektør Ingvar M. Mathisen ser frem til en effektiv og utslippsfri havnebåt. Som er bra for byen, havna og mannskapet om bord. Foto: Tine Poppe Fri bruk mot kreditering
Last ned bilde
Holder havna ren og utslippsfri. Oslo havns nye el-miljøbåt skal holde fjorden fri for søppel. Nullutslippsfartøy er havnas førstevalg, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen,. Foto: Tine Poppe Fri bruk mot kreditering
Holder havna ren og utslippsfri. Oslo havns nye el-miljøbåt skal holde fjorden fri for søppel. Nullutslippsfartøy er havnas førstevalg, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen,. Foto: Tine Poppe Fri bruk mot kreditering
Last ned bilde
Ser frem til samarbeid. Vi satser på utvikling av el- båter. Sammen med Oslo Havn skal vi utvikle en av verdens mest miljøvennlige havnebåter, sier Bård Meek- Hansen, daglig leder i Grovfjord Mek. Verksted.
Ser frem til samarbeid. Vi satser på utvikling av el- båter. Sammen med Oslo Havn skal vi utvikle en av verdens mest miljøvennlige havnebåter, sier Bård Meek- Hansen, daglig leder i Grovfjord Mek. Verksted.
Last ned bilde

Dokumenter

Om Oslo Havn KF

Oslo Havn KF
Oslo Havn KF
Akershusstranda 19
0103 Oslo

http://www.oslohavn.no

Oslo havn er Norges største offentlige gods- og passasjerhavn. En vanlig uke kommer det mellom 50 og 70 skip med gods og passasjerer til havna.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye