Stiftelsen Norsk Mat

Oslo er lokalmatsinke, trønderne vinner!

Del
Oslo må se seg slått av de fleste fylkene, mens trøndere, møringer, nordlendinger og hedmarkinger troner på lokalmatmattoppen. – Artig, og det bekrefter at lokalmat ikke lengre er noe man bare spiser i de store byene sørpå. Hele Norge vil ha den unike lokale smaken, sier Nina Sundqvist, adm. dir i Stiftelsen Matmerk.
Et utvalg norske lokalmatprodukter: Foto Lisa Westgård
Et utvalg norske lokalmatprodukter: Foto Lisa Westgård

Tallene er hentet fra Ipsos sin store befolkningsundersøkelse Norsk Monitor. Spørsmålet som ble stilt til et representativt utvalg av befolkningen var: "Hvor ofte kjøpet du norske lokalproduserte matspesialiteter". Vi har skilt ut de som handler lokalmat oftest, altså de som sier de handler disse norske matopplevelsene månedlig eller oftere.

Da kommer Nord-Trøndelag på topp, der sier over halvparten (52%) at norsk lokalmat, det kjøper de månedlig eller oftere. Så følger Møre og Romsdal (44%), Nordland (44%) og Hedmark  og Sør-Trøndelag ( begge med 41%). Alle de andre fylkene ligger på en svarandel over 30 %. Altså er det bare i Oslo at under 30 % av befolkningen handler lokalmat ofte.

Lokalmat selger som aldri før

Norske dagligvarebutikker selger lokalmat og lokal drikke som aldri før. Fra i fjor har omsetningsveksten av lokalmat i butikk vært på 10,3 prosent og utgjør nesten 4, 2 milliarder kroner. Definisjonen av lokalmatkategorien er: «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie"

Fremdeles er det tre ganger så høy vekst i dette markedet som i resten av dagligvaremarkedet for mat og drikke. Omsetningsveksten i det totale dagligvaremarkedet var på 3,5 prosent i samme periode. Tallene til Nielsen Scan Track omfatter ikke omsetning på Bondens marked, gårdsutsalg, matfestivaler, hoteller og restauranter. Den reelle omsetningen er derfor høyere enn 4,2 milliarder kroner.

- Matfestivaler, Bondens marked, mathaller og det at butikkjedene satser er viktige årsaker til at lokalmatsalget øker. Men du trenger også sterke lokalmatprodusentsammenslutninger. Trøndelag, for de er vel egentlig slått sammen snart, har det fremste lokalmatmiljøet i landet i Rørosregionen. De har jobbet langsiktig og samarbeidet på tvers av type produksjoner. Neste uke åpner den store trønderske matfestivalen, OI! Trøndersk matfestival  i Trondheim. Der skal jeg være hjertelig til stedet og virkelig feire en av Norges store lokalmatregioner. Så får møringer og nordlendinger bare legge seg i selen for å klatre opp på toppen, utfordrer Sundqvist.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Et utvalg norske lokalmatprodukter: Foto Lisa Westgård
Et utvalg norske lokalmatprodukter: Foto Lisa Westgård
Last ned bilde
Hvem kjøper mest lokalmat. Kilde Ipsos
Hvem kjøper mest lokalmat. Kilde Ipsos
Last ned bilde

Lenker

Om Stiftelsen Norsk Mat

Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat
Tollbugt. 32
0157 Oslo

24 14 83 00http://www.stiftelsennorskmat.no

Matmerk er en uavhengig stiftelse som som skal bidra til økt mangfold, kvalitet og verdiskaping i norsk matproduksjon. Vi skal styrke omdømmet til norske matprodukter hos norske forbrukere.

Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye