NOKASNOKAS

OSL skryter av sikkerhetskontrollen på Gardermoen

Fra i fjor sommer har Nokas jobbet iherdig og systematisk mot sommeren 2015 for at reisende skulle få så kort ventetid som mulig i sikkerhetskontrollen. Målrettet innsats over lang tid har gitt kjemperesultater.

Direktør i Nokas Aviation Security Kjell Frode Vik sier:

- I sommer viste vi hele Norge at Nokas kan takle sikkerhetsoppdraget på OSL også i travle sommermåneder, med høy leveransekvalitet på alle målepunkt og i alle ledd. Det er vi veldig stolte over, og dette er noe som også er blitt lagt merke til hos OSL og i Avinor.

- Jeg ønsker å rette en stor takk til alle ansatte som har gjort en kjempejobb det siste året og alle har bidratt på sin måte, helt fra første stund i rekrutteringsprosessen, opplæringsfasen, oppfølgingen av medarbeidere i posisjon og ikke minst alle våre vektere både ute og inne som har utført oppgaven tilnærmet prikkfritt. OSL er veldig godt fornøyd med arbeidet vi gjør. Derfor er vi svært glade for at de nå går ut offentlig og skryter av sikkerhetskontrollørene våre og at ventetiden er historisk lav.

Det er bare å beklage at journalisten i Aftenposten valgte en dårlig vinkling i overskriften når han hevder at årsaken er et såkalt "smilekurs" vekterne våre har gjennomført. Det medfører ikke riktighet. Kurset var et obligatorisk servicekurs for alle som jobber på Gardermoen og det ble gjennomført for lenge siden. Selv om dette selvsagt er med på å bevisstgjøre hva som forventes av servicegrad for alle som jobber på Gardermoen, er det helt andre årsaker til at vi nå leverer så gode resultater som vi gjør. Her har det vært lagt ned en kjempeinnsats i alle ledd. Derfor skal alle våre medarbeidere gå med hevet hode og være stolt av jobben som gjøres hver eneste dag.

I pressemeldingen som er sendt ut fra OSL fremkommer det at OSL er meget godt fornøyd med jobben Nokas gjør på Gardermoen. Områdedirektør i Terminaldrift Knut Holen sier i pressemeldingen:

- Vi har jobbet målrettet for å holde ventetidene nede, og da er det hyggelig å slå fast at 99,97 prosent av passasjerene har brukt mindre enn femten minutter gjennom sikkerhetskontrollen. Faktisk har gjennomsnittlig passeringstid vært på to minutter, sier Holen og legger til:

- Sikkerhetskontrollen oppleves som et stressmoment for mange, og da er det ekstra viktig for oss at denne delen av reisen går bra. At vi har avviklet sommertrafikken med så lite ventetid synes vi er svært gledelig.

Oslo Lufthavn er opptatt av at de reisende skal få positive opplevelser i sikkerhetskontrollen. For å undersøke om dette innfris er det gjennomført årlige spørreundersøkelser der over 1000 reisende har gitt sin dom over sikkerhetskontrollen. Alle måleparametere har en positiv trend, noe som indikerer at tilfredsheten totalt sett øker fra år til år.

- Vi jobber hver dag med å bli bedre til å yte service i sikkerhetskontrollen, og det er tilfredsstillende å se at det er en positiv trend. Samtidig vet vi at det kommer til å bli en utfordrende periode frem til vi åpner en ny terminal i 2017, sier direktør for terminaldrift, Knut Holen.

Kontrollørene oppleves i økende grad som opptatt av at de reisende skal føle seg trygge. De oppleves også som mer kundevennlige og effektive.

God umiddelbar tilbakemelding

Oslo Lufthavn har i tillegg til den årlige undersøkelsen også feedback-monitorer plassert bak sikkerhetskontrollen. Her kan reisende umiddelbart gi sin tilbakemelding.

- Dette er et verktøy vi bruker fortløpende for å måle kundetilfredsheten, og for å se hva reisende ikke er fornøyd med. I løpet av sommeren (juni-august) trykket 276 057 reisende på feedback-monitorene og 81 % av disse trykket grønt smilefjes (best score), noe vi er fornøyd med. Men vi ønsker å bli enda bedre, understreker Holen.

Les pressemeldingen fra OSL her: http://oslomedia.avinor.no/news/mer-fornoeyd-med-sikkerhetskontrollen-129130