Ormen Lange-lisensen velger løsning for subseakompresjon

Nytt havbunnsutstyr for våtgasskompresjon skal øke utvinningen fra Ormen Lange-feltet

Ormen Lange Offshore

Ormen Lange-lisensen har valgt OneSubseas løsning med våtgasskompresjon. Tidligere i år ble klart at en fremtidig kompresjonsløsning på feltet ville bli et subseakonsept. Dette vil bidra til å øke utvinningsgraden fra Ormen Lange.

- Vi er fornøyde med å ha modnet prosjektet videre. Dette er viktig for å øke verdiskapingen fra Norges nest største gassfelt. Partnerne har jobbet godt sammen for å utnytte teknologiutviklingen i dette markedet, som har bidratt til en betydelig kostnadsreduksjon for hele prosjektet, sier Rich Denny, administrerende direktør i A/S Norske Shell.

Fremtidig våtgasskompresjon vil øke utvinningen fra Ormen Lange ved å redusere trykket ved brønnhodene på havbunnen. Planen er å installere to kompresjonsstasjoner på 850 meters havdyp, 120 kilometer fra land. Stasjonene planlegges med strømforsyning fra nettet via gassprosesseringsanlegget på Nyhamna.

- Neste fase blir å modne detaljene i konseptet videre og gjennomføre tekniske tester. Shells subsea-team i Norge har jobbet tett med OneSubsea på andre prosjekter både her i Norge og globalt. Vi ser fram til å jobbe videre med dem frem mot endelig investeringsbeslutning, sier Lars Gjerdåker, leder for Ormen Lange forretningsutvikling.

Partnerne i Ormen Lange er Shell (Operatør), Petoro, Equinor, INEOS og ExxonMobil

Kitty EideKommunikasjonssjef, A/S Norske Shell

Kitty Eide er er kommunikasjonssjef for Shell Drift og Prosjekt i Norge. Kontorsted: Kristiansund.

+47 41 50 35 40kitty.eide@shell.com

Ormen Lange Offshore

+47 51693000http://www.shell.no

Shell har vært i aktiv i Norge i over 100 år. A/S Norske Shell sin kjernevirksomhet i dag er leting etter, og produksjon av olje og gass på den norske kontinentalsokkelen. Shell er operatør for Ormen Lange og Knarr, og er teknisk tjenesteyter for daglig drift av Nyhamna Prosessanlegg på Aukra. Shell er også medeier i flere andre produksjonslisenser på norsk sokkel. I tillegg er Shell aktiv partner i CCS-initiativene Northern Lights og Teknologisenteret Mongstad.

Shells hovedkontor i Norge ligger i Sola kommune, nær Stavanger.