Pensjonistforbundet

Organisasjonene signerte ikke trygdeprotokollen

19.5.2016 16:27 | Pensjonistforbundet

Det var skuffelse blant organisasjoner av pensjonister og trygdede etter årets trygdedrøftelser med regjeringen ved arbeids- og sosialminister Anikken Hauglie. Ingen av kravene fra organisasjonene ble innfridd. Dermed nektet organisasjonene å signere protokollen.

- Vårt krav var at regulering av pensjon under utbetaling skal følge lønnsutviklingen. Vi er svært skuffet at regjeringen ikke var villig til å lytte til organisasjonene, sier forbundsleder Jan Davidsen. Han uttaler seg på vegne av Pensjonistforbundet med SAKO-organisasjonene, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon, Samarbeidsforum for funksjonshemmedes organisasjoner og Landslaget for offentlige pensjonister.

Organisasjonene av funksjonshemmede syns dette er spesielt bekymringsfullt for de som har vært uføretrygdet frem til alderspensjon. – Uføretrygdede som går over til alderspensjon er en gruppe som har lite fra før, sier generalsekretær Lilly Ann Elvestad i FFO.

For alderspensjonister betyr årets trygdeoppgjør en kjøpekraftsnedgang på minus 1,1 prosent, minstepensjon på minus 0,8 prosent og uføretrygdede får samme reallønnsnedgang som lønnstakere, minus 0,3 prosent.

Fra 1. mai 2016 blir G 92 576 kroner.

Om Pensjonistforbundet

Pensjonistforbundet
Hammersborggata 12

22 34 87 70http://www.pensjonistforbundet.no/

Pensjonistforbundet er landets største organisasjon for pensjonister og har over 210 000 medlemmer landet over. Pensjonistforbundet har 19 fylkesforeninger og om lag 850 lokallag og foreninger spredt over hele Norge Organisasjonen er partipolitisk nøytral og opprettet med det formål å ivareta medlemmenes sosiale, økonomiske, helsemessige og kulturelle interesser. Pensjonistforeningene arrangerer sosiale tilstelninger for sine medlemmer, engasjerer seg i lokalsamfunnet gjennom frivillig arbeid og deltar i de samfunnsmessige diskusjonene som Pensjonistforbundet er opptatt av. Pensjonistforbundet ønsker med sitt arbeid å sikre pensjonister en trygg, livskraftig og initiativrik alderdom.

Følg saker fra Pensjonistforbundet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Pensjonistforbundet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Pensjonistforbundet