Optimismen i stillingsmarkedet fortsetter

Det ble lyst ut seks prosent flere stillinger i januar i år, sammenlignet med januar 2016. Oppgangen er størst i Nord-Norge med en vekst på 26 prosent, mens antall stillingsutlysninger på Sørlandet har en nedgang på 33 prosent, ifølge ferske tall fra FINN jobb.
Jobbanalytiker Fredrik Schold tror Vestlandet er i ferd med å snu utviklingen i stillingsmarkedet til det positive.

Veksten i stillingsmarkedet fortsetter. I januar 2017 ble det lyst ut 17 300 stillinger på FINN.no. Mens offentlig sektor har en oppgang på én prosent mot januar 2016, ser veksten ut til å komme i privat sektor. Antall utlyste stillinger i januar 2017 endte på over 13 800 stillinger, en økning på åtte prosent mot samme måned i fjor.

- Januar blir den niende måneden på rad med oppgang i utlyste stillinger mot foregående år, og det er foreløpig ingen tegn på at dette kommer til å gi seg med det første, sier Fredrik Schjold, jobbanalytiker og produktdirektør for FINN jobb.

Bygg- og anleggsbransjen fortsetter veksten

Det er bygg og anlegg, helse og omsorg og IT som står for flest stillingsutlysninger på FINN jobb i januar. Oppgangen i bygg- og anleggsbransjen har vært enorm det siste året, og veksten fortsetter. Bransjen hadde 3600 stillingsutlysninger i januar i år, en økning på 36 prosent mot fjoråret. For de to andre bransjene er stillingstallet tilnærmet likt januar 2016, med 2225 utlyste stillinger innen helse og omsorg og 1484 utlyste stillinger innen IT.

Vestlandet stabiliserer seg, Sørlandet opplever nedgang

Nord-Norge opplever størst vekst i januar, og antall utlyste stillinger økte med 26 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Sørlandet har størst nedgang, og faller med 33 prosent. På Vestlandet, regionen med svakest utvikling i 2016, var antall utlyste stillinger tilnærmet likt i januar i år som tilsvarende måned i fjor. Vestlandet endte på rett under 3300 utlyste stillinger i januar 2017.

- Mye tyder på at vi er vitne til en positiv utvikling for Vestlandet. Januar-tallene viser en liten vekst fra tilsvarende måned i fjor, selv om det er et stykke igjen til 2015-nivå (4000 stillinger), sier Fredrik Schjold, jobbanalytiker og produktdirektør for FINN jobb.

Nytt år, nye jobbmuligheter

Trafikken til FINNs jobbsider økte kraftig den første uken i januar. I uke 1 var det 715 790 unike brukere innom FINN jobb. Tilsvarende uke i fjor var det 655 091 unike brukere, en økning på 10 prosent. Men også i ukene etter har trafikktallene holdt seg høye, og ligget jevnt over 665 000 unike brukere per uke.

– Januar er tradisjonelt en måned med mye trafikk til stillingsannonsene på FINN jobb. Selv om den typiske rekrutteringsperioden for arbeidsgivere ikke begynner ordentlig før i februar-mars, er det lurt for bevisste arbeidstakere å orientere seg i stillingsmarkedet fra januar. Ved å følge bedrifter eller lagre søk på stillinger de er interessert i, er det også større sjanse for at stillingene finner deg, sier Fredrik Schjold.

De tre mest etterspurte kompetansene på FINN i januar var:

1. Ulike stillinger innenfor håndverk
  2. Ulike stillinger innenfor salg
  3. Ulike stillinger innenfor Ingeniør faget

Stillingene som mottok flest søknader på FINN var utlysninger der det ble søkt etter:

1. Butikkansatt
  2. Vakt og sikkerhet
  3. Pilot og flypersonell

Mens stillinger som er vanskeligst å få søkere på er:

1. Lege
  2. Sykepleier
  3. Prest

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FINN jobbpuls er et månedlig barometer som viser ferskeste tall og utvikling i norsk arbeidsmarked.

Vi er der for deg når du skal selge boligen din, når du er på jakt etter en pent brukt sofa, når du er moden for et karriereskift, hvis du finner ut at du vil bytte bil, reise på ferie eller leie hytte til påsken; vi er der for de fleste anledninger.

FINN er Norges største markedsplass, og skal du kjøpe eller selge, stort eller smått, så er FINN stedet.

Vil du vite mer om menneskene bak produktet FINN, og litt om hva vi driver med, så besøk oss gjerne på vår inspirasjons- og innholdsside FINNspirasjon, eller på Jobbifinn.finn.no.

Har du spørsmål om data, tall eller innsikt fra FINN? Send en henvendelse til presse@finn.no (i helger og ferier er det dessverre ikke sikkert vi rekker å besvare alle henvendelser).

Følg pressemeldinger fra FINN.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra FINN.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra FINN.no