Oppfordrer til fargerevolusjon

I Farger til folket! går fargeekspert Dagny Thurmann-Moe til kamp mot en stadig mer fargeløs tilværelse, og viser oss hvordan Norge har gått å fra være fargerikt og fullt av inntrykk, til å bli et landskap i grått og hvitt, selv sommerstid.

I Farger til folket har Dagny blant annet fargelagt Barcode. Foto: Nanisimova/Shutterstock, fargelagt av Rune Kårstad-Hærnes.

– De siste 15 årene er Norge blitt et mer og mer fargeløst samfunn, og påvirkningen det har på trivselen vår, er stor, skriver Dagny i forordet til Farger til folket. Hun reagerer sterkt på at arkitekter, interiørdesignere og offentlige nedprioriterer fargelære og -bruk:

– Vi må kreve at fokuset på farger øker og at fagmiljøene og utbyggere tar et betraktelig større ansvar. For selv om det er gjort en del forskning på disse tingene i utlandet, virker det ikke som om det offentlige har noen som helst interesse av å ta det inn over seg.

I første del av boken gir hun en innføring i hva farger er, hvorfor mennesker trenger farger, og hva vi bruker dem til. Hun forklarer hva en fargepalett er og hvordan man bruker den. I andre del tar hun for seg fargebruk i arkitekturen, offentlige rom, offentlige institusjoner og på biler. Til sist viser hun hvordan vi kan bruke farger selv, i interiøret og garderobene våre, og at farger har en naturlig plass, uansett hvilken stil du ønsker å ha.

– Mange ender opp med å «safe» og velger løsninger uten farge, som gjør at byene våre ender opp med et monotont, trist og kjedelig uttrykk. 80 % av menneskets sanseopplevelse er visuell, og vi ser farge før form: Vi ser fargen på bygget før bygget, og fargen på klærne før klærne. Derfor burde det være klare føringer for hva som er god fargebruk for mennesker og de forskjellige situasjonene de er i.

Dagny oppfordrer leseren til å bruke boken som et hjelpemiddel, som et utgangspunkt og som en brannfakkel: – Det er på tide med en fargerevolusjon, og jeg vil at du skal bli med på veien. Målsettingen min med boken er at du skal gå ut og se verden på nytt. Åpne øynene, se, kjenne, vurdere og analysere.

Om forfatteren

Dagny Thurmann-Moe er fargeekspert, og driver Dagny Fargestudio. Der jobber hun med farge- og trendforecasting, foredrag og farge- og konseptutvikling for forskjellige merkevarer.

Dagny Thurmann-Moe. Foto: Margrethe Myhrer
Dagny Thurmann-Moe, Farger til folket!