Oppfordrer Stortinget til å gå mot regjeringens ønske om å bevare spillmonopolet

I Stortingsmelding "Alt å vinne" lagt frem av Kulturdepartementet i dag, går regjeringen for å bevare enerettsmodellen på bekostning av en lisensmodell i norsk spillpolitikk. Betsson Group mener det er et skritt i feil retning, og håper Stortinget tar grep i behandlingen av meldingen.

— Betsson Group er overrasket over konklusjonen i denne meldingen. Regjeringen går for å bevare spillmonopolet, fremfor å benytte muligheten de har til å innføre et lisenssystem. I tillegg ønsker de å utrede muligheten for flere monopolreguleringer på det norske markedet, tiltak som ikke fungerer eller er hensiktsmessige.

— Et lisenssystem åpent for kun selskaper som følger strenge reguleringer bidrar til mer kontroll, bedre forbrukervern og mer midler til gode formål, sier Kim Rud Petersen, politisk talsmann for Betsson Group Norge.

Stortingsmelding 12 (2016–2017) "Alt å vinne - Ein ansvarleg og aktiv pengespelpolitikk ble offentliggjort i dag klokken 12.45 på Kulturdepartementets sider. Meldingen konkluderer med at spillmonopolet bevares fremfor et nytt lisenssystem, til tross for at Solberg-regjeringen åpnet for et lisenssystem i regjeringsplattformen fra Sunvolden.

Oppfordrer Stortinget til å ta grep

Stortingsmeldingen skal nå behandles og godkjennes av Stortinget, som har mulighet til å endre utfallet. Betsson Group oppfordrer Stortinget til å ta grep for å sikre at Norge holder tritt med den moderne utviklingen, og sikrer en fremtidsrettet spillpolitikk.

— Resten av Europa, deriblant våre naboer Sverige og Danmark, har enten innført eller skal innføre et lisenssystem. Vi har tillit til at Stortinget gjør det rette i denne saken, og sikrer at Norge følger utviklingen i Europa gjennom å endre konklusjonen i denne stortingsmeldingen, sier Petersen.

Han understreker at et eventuelt vedtak for å bevare enerettsmodellen i Stortinget ikke er spikeren i kista for et lisenssystem i Norge, men at det vil sette arbeidet med å få på plass et ansvarlig, lønnsomt og fremtidsrettet spillpolitisk system i Norge tilbake.

For mer informasjon, kontakt:

Kim Rud Petersen (talsmann) , tlf +47 90094242, kimrud.petersen@betssongroup.com

Kim Rud Petersen (talsmann) , tlf +47 90094242, kimrud.petersen@betssongroup.com