Resqunit AS

Oppfinner fra Sandnes løser globalt miljøproblem

Sandnes: Gründer, dataingeniør og hobbyfisker fra Sandnes, Dag Frode Aasnes, mistet i fjor en krabbeteine. Det igangsatte noe som kan vise seg å bli et forretningseventyr.

Oppfinner Dag Frode Aasnes (til venstre) og forretningsutvikler Helge Trettø Olsen (til høyre).

Spøkelsesteiner, kalles de. Mistede krabbe- og hummerteiner blir liggende i årevis som evige drapsmaskiner. Fisk eller skalldyr som havner i disse, har liten mulighet for å slippe ut igjen. Når de så sulter ihjel, fungerer de som agn og tiltrekker seg nye, som igjen blir fanget. Norske dykkerklubber, på betalt oppdrag fra Fiskeridirektoratet og Havforskningsinstituttet har funnet og fjernet tusenvis av slike.

Det er imidlertid ikke bare for dyr og faunaen i havet at dette er et problem. Som Aasnes selv erfarte, er det ikke noe hyggelig å miste kostbart utstyr på havet. Millioner av slike teiner mistes hvert år på havet verden over. De vanligste årsakene er at teiner driver av til dypere vann, men også båtpropeller kan kutte tauene.

Ideen går ut på en ekstra flyteenhet som blir med krabbeteinen ned.  Dersom teinen blir liggende lenge under vann, løses enheten ut. Dette skjer ved hjelp av en utløsermekanisme basert på råtnemateriale, men det jobbes også med en elektronisk versjon med tidsforsinkelse. Denne løser ut flyteenheten etter 7 dager under vann. Den elektroniske versjonen vil være utstyrt med en diode som blir liggende å blinke i vannflaten. Her ligger også uante muligheter i nær fremtid. IOT (internet of things) er i en rivende utvikling, og om ikke lenge ser oppfinneren sammen med forretningsutvikler, Helge Trettø Olsen, for seg at produktet kan utvides til å også å omfatte varslings-, og posisjoneringsmuligheter.

Helge Trettø Olsen, kommunikasjonsansvarlig, forretningsutvikler
+47 901 68 908, helge@resqunit.no

Dag Frode Aasnes, oppfinner,
+47 908 32 745, dfaa@resqunit.no

Bilder

Om Resqunit AS

Resqunit AS
Jakob Askelands Vei 13
4314 Sandnes

Resqunit AS, under etablering, starter salg av produktet gjennom eget apparat snarlig og med online markedsføring, men ser samtidig etter mulige samarbeidspartnere som kan ta produktet bredere ut i et større marked. Potensialet er enormt på verdensbasis. Vi ser etter samarbeidspartnere for industrialisering og salg og vi inviterer også investorer til å ta kontakt.

Følg saker fra Resqunit AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Resqunit AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.