Oppdragsrekord for redningsskøytene - nedgang i Møre og Romsdal

Aldri før har redningsskøytene måtte rykke ut så hyppig i løpet av en enkelt sommer. Men i Møre og Romsdal har oppdragsmengden gått ned.
RS «Idar Ulstein» hadde flere oppdrag i sommer sammenlignet med i fjor. Totalt for fylket viser tallene at færre hadde behov for hjelp fra redningsskøyta.

2018-sommeren har vært preget av godt vær og høy aktivitet på sjøen. Det merkes godt for selskapets 51 redningsskøyter. Sammenlignet med 2017 viser tallene en oppgang på 17 prosent eller 510 oppdrag. For Møre og Romsdals del har antall oppdrag gått ned fra 264 i 2017 til 180 for sommeren 2018.

–Det har vært en del dykk på fritidsbåter i sommer. De fleste oppdragene var gjengangere som tau i propellen og grunnstøtinger. Heldigvis har vi vært forskånet for alle typer stygge ulykker her. Det har vært mange båter på fjorden, så det er egentlig få som trenger hjelp utover litt dykking og assistanser jevnt over, sier Torgeir Are Sortehaug, skipper på RS «Idar Ulstein».

Redningsskøyta med tilhold i Fosnavåg har vært i drift i to og et halvt år. Skipperen får ikke fullrost fartøyet som Ulstein-konsernet donerte i 2016.

–Det er en fantastisk sjøbåt og et genialt verktøy. Vi rekker veldig langt på en time sammenlignet med forrige båt, sier Sortehaug.

251 grunnstøtinger
Mange har gått på grunn i finværet. 251 båter har hatt behov for hjelp fra redningsskøytene i perioden mai-juli for å komme seg av skjær i sjøen. Flest grunnstøtinger er det i Vestfold, der skøytene har dratt 53 båter av grunn i løpet av sommeren. Østfold er neste fylke på lista med 48 grunnstøtte båter i løpet av sommeren. For Møre og Romsdals del er tallet 10 mot 20 i 2017.

Holdninger og kunnskap
Til tross for en hektisk sommer har det heldigvis vært få av de styggeste ulykkene. Redningsskøytene har reddet 23 personer, berget 41 båter fra forlis og deltatt i 708 søk- og redningsoppdrag. Totalt har nesten 3200 båter hatt behov for assistanse.

–Det er viktig at den enkelte har et bevisst forhold til risiko og sikkerhet forbundet med det å ferdes på sjøen. Den enkelte må tilegne seg kunnskap om hvordan man ferdes på sjøen, og kjenne sin egen båt godt, for å unngå potensielt farlige situasjoner, sier beredskapssjef i Redningsselskapet, Ronny Jåsund-Pedersen.

Oppdrag sommeren 2018 (1.mai - 31. juli)

Stasjonsnavn

Antall søk- og redningsaksjoner

Antall Brannslukninger

Antall

Fremdriftshavarier

Kristiansund

Ålesund

Fosnavåg

Bakarvågen

Sum

Oppdrag sommeren 2017 (1.mai - 31. juli)

Stasjonsnavn

Buskerud og Akershus

Hedmark og Oppland

1948

Våre 1.500 redningsmenn og -kvinner bemanner 51 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute, og har som ambisjon å aldri være lenger unna deg enn en time. Vår visjon er «Ingen skal drukne».