Praxair Norway AS

Oppdatering fra Praxair: Froya ankommet Porsgrunn og Co2-leveransene har startet

(Oslo, 28. juni, 2018) Praxair Norge AS (Praxair Norge) viser til pressemeldinger onsdag 27. juni klokken 10:53 og 17:04 og har følgende oppdaterte informasjon om situasjonen rundt CO2-leveransene i Norge per 28. juni, kl.17:10.

– Frakteskipet Froya ankom i dag terminalen i Progrunn. Skipet var lastet med flytende CO2 og vi startet umiddelbart arbeidet med å laste flytende CO2 over på tankbiler for utkjøring til kundene. Vi har satt inn alt mannskap og alle tilgjengelige biler for å raskest mulig kunne frakte CO2-en til kundene i Norge, sier Sigurd Haukeli, administrerende direktør i Praxair Norge, og fortsetter:

- Som planlagt vil vi nå kjøre ut CO2 til kunder med produksjon som ivaretar menneskers liv, helse, dyrevelferd og sikkerhet. Prioriteringen er nødvendig for å trygge at disse kundene har tilstrekkelige volumer til sikker drift. Vi vil også starte leveringer til blant annet matvareprodusenter, bryggerier og andre næringsvirksomheter for å unngå at kunder opplever vesentlige forstyrrelser i produksjonen.

Etter planen vil Praxair Norge motta ytterligere leveranser av CO2 fra Praxair-fabrikker utenfor Norden de kommende ukene.

- Vi vil få leveranser fra andre land inntil vi kan gjenoppta CO2-produksjonen på Herøya. Arbeidet med å få Praxairs to CO2-fabrikker i Nord-England i drift ser ut til å gå etter planen, noe som gir godt håp om bedring i leveringssituasjonen allerede fra kommende uke, avslutter Haukeli.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt

Stine Gallagher, markedskonsulent, +47 486 06 417/stine_gallagher@praxair.com

Stine Gallagher, markedskonsulent, +47 486 06 417/stine_gallagher@praxair.com

Om Praxair Norway AS

Praxair Norway AS
Grenseveien 92

Om Praxair

Praxair Norge AS er en del av Praxair, Inc., ett av verdens ledende industrigasselskap med mer enn 26.000 medarbeidere i over 50 land.  I Skandinavia er selskapet over 300 medarbeidere, har flere luftgassfabrikker, fyllestasjoner og tørrisfabrikk. Praxair sikrer lokal tilstedeværelse gjennom et omfattende forhandlernett med over 170 forhandlere. Praxair produserer, selger og distribuerer industrigasser, medisinske gasser, spesialgasser og tørris. Praxair Norge AS har hovedkontor i Oslo og sju salgskontorer, produksjons- og forsyningsenheter plassert i Stavanger, Bergen, Trondheim, Molde, Sauda, Porsgrunn og på Rjukan.