Praxair Norway AS

Oppdatering fra Praxair: CO2-leveranser til bryggerier og andre industrikunder denne uken

(Oslo, 27. juni, 2018) Praxair Norge AS (Praxair Norge) viser til pressemelding klokken 10:53, og har følgende oppdaterte informasjon om situasjonen rundt CO2-leveranser til bryggerier og andre industrikunder.

– På grunn av svært begrenset tilgang på flytende CO2 har Praxair Norge måttet prioritere leveranser til kunder som ivaretar folkehelsen. Selv om enkelte bryggerier og andre industrikunder kan oppleve å gå tomme i kortere perioder, ser det nå ut til at Praxair vil kunne levere tilstrekkelig med CO2 til at langvarig stans unngås, sier Sigurd Haukeli, administrerende direktør i Praxair Norge, og fortsetter:

-Vi regner med å kunne levere tilstrekkelige volumer i slutten av denne uken, og gjennom helgen, slik at ingen av våre industrikunder vil få langvarig produksjonsstopp. Vi tror derfor ikke at det er sannsynlig at det vil bli mangel på kullsyreholdige drikkevarer og andre næringsmidler i butikkene i tiden fremover som følge av CO2-knappheten denne uken. Vi beklager selvsagt den ulempen leveringsproblemene medfører for våre kunder.

Selv om situasjonen er krevende, vil Praxair fortsatt være i stand til å levere mer CO2 utover i uken.

- Etter planen skal vi få en skipslast med CO2 inn til vår terminal i Porsgrunn i morgen torsdag 28. juni. Vårt hovedanliggende er å kjøre ut CO2 til kunder med produksjon som ivaretar menneskers liv, helse, dyrevelferd og sikkerhet. Prioriteringen er nødvendig for å trygge at disse kundene har tilstrekkelige volumer til sikker drift. Deretter vil vi fra torsdag kveld, videre på fredag og gjennom helgen gjennomføre leveringer til blant annet matvareprodusenter, bryggerier og andre næringsvirksomheter, avslutter Haukeli.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt

Stine Gallagher, markedskonsulent, +47 486 06 417/stine_gallagher@praxair.com

Stine Gallagher, markedskonsulent, +47 486 06 417/stine_gallagher@praxair.com

Om Praxair Norway AS

Praxair Norway AS
Grenseveien 92

Om Praxair

Praxair Norge AS er en del av Praxair, Inc., ett av verdens ledende industrigasselskap med mer enn 26.000 medarbeidere i over 50 land.  I Skandinavia er selskapet over 300 medarbeidere, har flere luftgassfabrikker, fyllestasjoner og tørrisfabrikk. Praxair sikrer lokal tilstedeværelse gjennom et omfattende forhandlernett med over 170 forhandlere. Praxair produserer, selger og distribuerer industrigasser, medisinske gasser, spesialgasser og tørris. Praxair Norge AS har hovedkontor i Oslo og sju salgskontorer, produksjons- og forsyningsenheter plassert i Stavanger, Bergen, Trondheim, Molde, Sauda, Porsgrunn og på Rjukan.