Operaens unge suksesskompani danser hjemme og ute på turné

– Nasjonalballetten UNG er blitt en rekrutteringskilde vi aldri før har vært i nærheten av, sier ballettsjef Ingrid Lorentzen. De 14 unge danserne har premiere på forestillingen Vivace – Let's Play i Operaen 27. februar, før de drar på turné til Stavanger, Arendal, Kristiansand og tyske Hannover.
Matthew Keller, Helena Byrt og de andre unge danserne i Nasjonalballetten UNG legger snart ut på turné. Men først danser de fem forestillinger av Vivace – Let's Play i Operaen. Her fra verket Left from Write av Charlotte Edmonds. Foto: Jörg Wiesner

Nasjonalballetten UNG har vært en suksess siden oppstarten i 2015. Bare i fjor søkte rundt 200 dansere seg til kompaniet, som består av 14 dansere i alderen 18 til 22. Det unge kompaniet sørger også for solid rekruttering til hovedkompaniet: Hele 20 dansere er blitt rekruttert fra UNG til Nasjonalballetten siden oppstarten i 2015.

Franske Anaïs Touret er en av de tidligere UNG-danserne som har tatt spranget opp til hovedkompaniet. Hun har også gjort koreograf av seg, og til Nasjonalballetten UNGs egen forestilling har hun skapt balletten Let's Play. Touret er i mars invitert til Royal Opera House og koreografimønstringen International Draft Works.

Dyslektisk dans
Frekk, stilig, med attitude og humor. Slik beskrev magasinet Dance Europe verket Left from Write, som Nasjonalballetten UNG danset på turné til Royal Opera House i fjor. Her vil den unge britiske koreografen Charlotte Edmonds la publikum kjenne hva dyslektikere opplever hver eneste dag – blant annet hvordan bokstavene danser over papiret.

Det er en stor tillitserklæring at Nasjonaballetten UNG får danse mesterkoreograf Jiří Kyliáns Sleepless. Dette er moderne ballett som er både gåtefull, rask og smidig.

Holbergsuite danses til Griegs musikk. Balletten er skapt av danske Ib Andersen, som bringer den neoklassiske arven fra George Balanchine videre.

Barn og eldre fyller scenen
Turné til Stavanger, Arendal, Kristiansand og tyske Hannover følger etter forestillingene i Operaen.

50 lokale barn og 16 seniordansere fyller scenen i Cina Espejords prosjekt Den røde tråden i Arendal, Kristiansand og Oslo (4. og 6. mars). Verket er en hyllest til alle dansere som kom før Espejords egen generasjon – og en håndsrekning til de danserne som er barn i dag. Barna er rekruttert fra lokale danseskoler på både Østlandet og Sørlandet.

Nasjonalballetten UNG er gjort mulig av Talent Norge AS, kombinert med bidrag fra Sparebankstiftelsen DNB, Skipsreder Tom Wilhelmsens stiftelse, Norsk Tipping og Scatec. Kompaniet ledes av Richard Suttie.

Wilhelm Wilhelmsen (1937–2020) var i mange år en viktig støttespiller for Den Norske Opera & Ballett, blant annet gjennom Tom Wilhelmsens Opera- og Ballettpris og som en betydelig bidragsyter til Nasjonalballetten UNG. Nasjonalballetten UNG danser Holbergsuite i hans minne.

* Generalprøve onsdag 26. februar kl. 18–22, med muligheter for opptak og intervjuer.

* Fem forestillinger på Scene 2 27. februar–6. mars

* Turné til Stavanger 14. mars, Arendal 25. mars, Kristiansand 27. mars og Hannover 7. april

For intervjuer og mer informasjon, vennligst kontakt:
Kommunikasjonsrådgiver Maria Børja
E-post: mabo@operaen.no

Det er en stor tillitserklæring at Nasjonalballetten UNG får danse en ballett av Jiří Kylián. Her ser vi Johanne Wien Pedersen og Harvey Littlefield i Sleepless. Foto: Jörg Wiesner
Youngseo Ko og Harvey Littlefield i Anaïs Tourets ballett Let's Play. Foto: Jörg Wiesner

Om Den Norske Opera & Ballett

Kirsten Flagstads pl. 1

21 42 21 21http://www.operaen.no

Den Norske Opera & Ballett er landets største musikk- og scenekunstinstitusjon, og skal presentere opera, ballett og konserter av høyeste kunstnerisk kvalitet. DNO&B består av kompaniene Nasjonalballetten og Nasjonaloperaen, foruten Operaorkestret, Operakoret, Barnekoret og Ballettskolen.