Opera med ny identitet - rulles ut til 350 millioner mennesker i dag

22.9.2015 08:30 | Opera Software

Opera dropper software fra merkevarenavnet og feirer 20 års-jubileum med ny visuell identitet og en oppdatert rød O som logo.

(Fra venstre: Kreativ leder Arnfinn Hushovd i Opera, Markedsdirektør Sean D’arcy i Opera og kreativ direktør Kjetil Wold fra Anti)

Teknologiselskapet Opera sin logo har siden oppstarten i 1995 vært en typografisk stor rød O. Fra i dag av har selskapets visuelle profil og logo fått en real overhaling og ny form. Den nye logoen, en portal, symboliserer at selskapets teknologi skaper muligheter for folk til å gjøre mer på nettet.

- Opera har vokst til å bli et internettselskap som utvikler mobilapper og tjenester for mer enn 350 millioner mennesker i alle land over hele kloden. I prosessen med å skape en ny visuell identitet ønsket vi oss samarbeidspartnere som kunne tenke internasjonalt og forstå hvorfor våre produkter er viktige. Dyktige team hos norske Anti og britiske DixonBaxi har hjulpet oss med å modernisere profilen vår, sier markedsdirektør Sean D’arcy i Opera.

Enorm rekkevidde

- Med Operas 350 millioner brukere blir dette definitivt den mest sette identiteten vi noen gang har jobbet med, nedslagsfeltet til Opera og deres produkter er enormt. Den nye merkevareidentiteten handler om innsikten om at Opera sitter på unik teknologi. Vi ønsket at identiteten gikk fra å være en typografisk “O” til at den fikk en relevant funksjon som synliggjør at mennesker bruker Operas teknologi til å finne det de leter etter på nettet, sier kreativ leder i Anti design, Gaute Tenold Aase.

I arbeidet med å utforme en ny visuell identitet har det vært viktig å finne kjernen i Operas virksomhet.

- Vi har brukt mye tid på hva det visuelle skal fortelle. Resultatet komprimeres ned til den reneste og enkleste form, det er alltid en øvelse i forenkling og tydelighet når den visuelle identiteten skal fungere på alt fra mobiltelefoner hvor logoen får en størrelse på mindre enn 1x1 cm, til store skilt på kontorbygg i San Fransisco, sier kreativ direktør og gründer i Anti, Kjetil Wold.

Spennende prosess

Vi har fått en visuell identitet som svarer til våre behov, er moderne i utformingen og er basert på et sterkt konsept i bunn. At vi finner internasjonal designkompetanse her i Norge gjennom byrået ANTI er vi stolte av. Opera skal møte fremtidens marked i konkurranse med gigantiske amerikanske og kinesiske teknologiselskaper. Nå er vi visuelt oppgradert til å nå ut til enda flere mennesker over hele kloden, sier Sean D’arcy.

Operas visuelle profil er fra i dag tilgjengelig på Opera Mini for iOS. Samtidig oppdateres Opera.com, som har flere titalls millioner sidevisninger hver måned. I løpet av de nærmeste ukene vil den nye profilen rulles ut på alle produkter, fra nettleserne for Android og Windows Phone, til Opera TV, Opera Mobile Store, selskapets andre apper i Apple Store og Google Play, samt i selskapets kanaler i sosiale medier med tilsammen flere titalls millioner følgere.

Sean D’arcy, Markedsdirektør i Opera Software, tlf, 9840 5188
Kjetil Wold, kreativ direktør og gründer i ANTI, tlf, 997 10 975
Karin Greve-Isdahl Flaa, Kommunikasjonsdirektør, tlf, 41192329
Henrik Gustav Faller, Kommunikasjonssjef, tlf, 91543433

Bilder

Operas nye logo

Om Opera Software

Opera Software
Gjerdrums vei 19
N-0484 Oslo

+47 2369 2400http://www.opera.com/no
Operas produkter gir mer enn 350 millioner forbrukere på nettet muligheten til å oppdage og knytte kontakt med det innholdet og de tjenestene som betyr mest for dem, uavhengig av enhet, nettverk eller sted. I tillegg hjelper vi annonsører med å nå et publikum som er verdifullt for forretningene. Opera leverer også produkter og tjenester til mer enn 120 operatører verden over, slik at de kan tilby abonnentene sine en raskere, bedre og mer økonomisk nettverksopplevelse.

Følg saker fra Opera Software

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opera Software på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Opera Software