Opera Software

Opera dobler nedlastingshastigheten til nettsider ved å bygge inn ad-block

10.3.2016 09:00 | Opera Software

I dag lanserer nettleseren Opera en utviklerversjon for PCer med innebygget ad-block, og er dermed den første av de store nettleserne som gjør dette.

Opera lanserer utviklerversjon av nettleseren med innebygget annonseblokkering.
Video av Operas adblocker
Videokanal

Nettsider kan laste ned opptil 90% raskere med ad-block aktivert, sammenlignet med å surfe uten ad-block, ifølge tester gjennomført av Opera.

Den innebyggede ad-blockeren gir i gjennomsnitt 40% raskere surfeopplevelse sammenlignet med tredjeparts ad-block-løsninger som installeres som tillegg i nettlesere. Den økte hastigheten er mulig ved at filtreringen av annonsene skjer i selve web-motoren hvor nettleseren kan kontrollere hele nedlastingsprosessen, noe som ikke er mulig ved bruk av tredjeparts nettlesertillegg.

- Annonser er viktig for at internett skal være gratis for brukerne, men våre undersøkelser viser at de fleste nettsider blir betydelig tregere av annonser og sporingstjenester. Opera er et selskap tuftet på å gi gode opplevelser til brukere av internett. Vi aksepterer ikke at nettet fungerer mye dårligere på grunn av annonser, sier Krystian Kolondra, direktør for Engineering.

Slik virker den integrerte ad-blockeren

Ad-blockeren til Opera er innebygget i utviklerversjonen, og gjør det unødvendig å installere tredjeparts nettlesertillegg for annonseblokkering. Når man surfer på nettet kan man enkelt skru av eller på ad-blockeren.

I tillegg til av- og på-knappen, kommer ad-blockeren med en måler hvor man kan teste en nettside med og uten annonser, hvor brukere, web-utviklere og utgivere kan se hvor mye annonsene på en nettside øker innlastingstiden. Brukere kan også følge med over tid på hvor mange annonser og trackere som lastes inn.

Om ad-block

Annonser har i løpet av de siste årene blitt en av de store irritasjonsmomentene på internett, og har bidratt til at andelen som har installert ad-block har økt kraftig. Antallet som installerte ad-block økte med 41 prosent globalt fra andre kvartal 2014 til andre kvartal 2015. Hele 98 prosent av veksten kom fra PCer.

- At stadig flere tar i bruk ad-block tjenester viser at dagens tilnærming til annonser ikke fungerer godt nok. Annonser forstyrrer folks surfeopplevelser, og gjør nettsider vesentlig tregere å laste inn. Vi ønsker å gjøre nettet bedre enn det er i dag for folk flest, sier Kolondra.

Om testene

Opera har testet innlastingshastigheten til 66 populære nettsider, og sammenlignet Opera nettleseren med integrert ad-block med Chrome og Firefox, begge med Adblock Plus tillegget installert. Opera har også testet innlastingshastigheten mot Microsoft Edge, men uten ad-block, siden det ikke var tilgjengelig på tidspunktet da testen ble gjennomført.

Testen målte tiden fra nettleserne startet å laste inn en nettside til siden var fullstendig lastet inn (mellom hendelsen ”navigationstart” til ”loadEventEnd”). Testen ble gjennomført 15 ganger for hver nettside uten å tømme nettleserhistorikken (cache), for å simulere vanlig bruk. Testresultatene kan variere avhengig av hva slags type PC konfigurasjon og nettverkstilkobling man er på, og hva slags annonser som nettsidene viste på tidspunktet hvor testen ble gjennomført. Testen ble gjennomført på en moderne Windows 10 PC med 8GB RAM, SSD disk, med en Intel Core i7 prosessor.

Her finner du Operas blogpost om utviklerversjonen med integrert ad-block.  http://www.opera.com/blogs/desktop/2016/03/native-ad-blocking-feature/

Opera lanserer utviklerversjon av nettleseren med innebygget annonseblokkering.
Last ned bilde
Krystian Kolondra, ansvarlig for Operas nettlesere for PCer.
Last ned bilde
Sammenligninstest mellom Operas utviklerversjon, Firefox med adblock, Chrome med adblock og Microsoft Edge uten adblock

Om Opera Software

Opera Software
Gjerdrums vei 19
N-0484 Oslo

+47 2369 2400http://www.opera.com/no
Operas produkter gir mer enn 350 millioner forbrukere på nettet muligheten til å oppdage og knytte kontakt med det innholdet og de tjenestene som betyr mest for dem, uavhengig av enhet, nettverk eller sted. I tillegg hjelper vi annonsører med å nå et publikum som er verdifullt for forretningene. Opera leverer også produkter og tjenester til mer enn 120 operatører verden over, slik at de kan tilby abonnentene sine en raskere, bedre og mer økonomisk nettverksopplevelse.

Følg saker fra Opera Software

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opera Software på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Opera Software