Opel på plass hos Bertel O. Steen

Fredag 30. november ble selve transaksjonen gjennomført, og Bertel O. Steen har nå overtatt 100% av aksjene i Opel Norge AS. – Vi gleder oss til å ta fatt på arbeidet med å styrke Opels posisjon i det norske markedet, sier konsernsjef Bjørn Maarud i Bertel O. Steen.

– Opel er et verdifullt tilskudd i vårt sortiment som vi gleder oss til å jobbe med og som vil bidra til å styrke Bertel O. Steens posisjon ytterligere, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen. Foto: Bertel O. Steen/Jarle Nyttingnes

Bertel O. Steen annonserte i sommer at konsernet hadde inngått en avtale om å kjøpe 100% av aksjene i Opel Norge AS, og med det retten til å importere og selge Opel person- og varebiler i Norge. Konkurransetilsynet godkjente avtalen i august.

– Det er mange detaljer som skal på plass ved et slikt oppkjøp. Vi antydet at selve transaksjonen skulle skje mot slutten av året, og er glade for at alt har gått etter planen, sier Bjørn Maarud.

Med Opel får Bertel O. Steen en rekke nye person- og varebiler i porteføljen, og 60 nye frittstående forhandlere å samarbeide med.

– Opel er et verdifullt tilskudd i vårt sortiment som vi gleder oss til å jobbe med og som vil bidra til å styrke Bertel O. Steens posisjon ytterligere, sier Maarud.

Løfte Opels posisjon i Norge
I Bertel O. Steen vil Opel inngå i PSA Norge-organisasjonen som fra før består av Peugeot, Citroën og DS. Thorbjørn Myrhaug, konserndirektør for PSA Norge, fungerer som merkesjef for Opel frem til Johnny Danielsen tar over i løpet av første kvartal 2019.

– Det er en glede å endelig kunne ønske Opel velkommen til Bertel O. Steen, både nye medarbeidere og forhandlerne som vi skal samarbeide med. Vi har stor tro på at vi vil kunne løfte merkets posisjon i Norge, og Opel i sin tur vil komplettere og styrke modellutvalget og markedsandelen til PSA. Samtidig vil sannsynligvis Opel-forhandlerne merke positive effekter med Bertel O. Steen som importør, blant annet med korte rapporteringsveier og felles logistikk, sier Thorbjørn Myrhaug.

Historisk sus
Bertel O. Steens kjøp av Opel har også et historisk sus over seg:

– Da automobilen gjorde sitt første inntog i Norge, hadde Bertel O. Steen importen av Opel fram til 1918. Nå gjenforenes vi 100 år senere. Vi er svært glade for å ha Opel tilbake blant bilmerkene i Bertel O. Steen, sier konsernsjef Bjørn Maarud.

For eventuelle henvendelser, vennligst kontakt:
Bjørn Maarud, Konsernsjef Bertel O. Steen
+47 900 20 724 / bjorn.maarud@bos.no

Thorbjørn Myrhaug, Konserndirektør PSA Norge
+47 991 18 124 / thorbjorn.myrhaug@bos.no

Stein Pettersen, PR-sjef Opel
+47 900 80 436 / stein.pettersen@bos.no

Thorbjørn Myrhaug, konserndirektør PSA Norge. Foto: Bertel O. Steen/Jarle Nyttingnes

Bertel O. Steen importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede.

Bertel O. Steen Eiendom AS med datterselskaper forvalter en betydelig eiendomsportefølje på ca. 176 000 m2 knyttet til bil og annen næringsvirksomhet. Konsernet eier også Snap Drive AS, en frittstående verkstedkjede med 22 verksteder lokalisert i de største byene i Norge.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Våre ca. 2 600 medarbeidere leter alltid etter nye løsninger – til det beste for kundene våre og samfunnet.

Konsernets hovedkontor ligger i Lørenskog kommune.