SINTEF

Ønsker prøveprosjekt for elektrisk veg

Del
Norge har satt seg ambisiøse klimamål for transportsektoren, og klimagassutslippene skal ned. Elektrisk veg kan bidra stort, viser ny forskning.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sammen med prosjektgruppa. Foto: SINTEF Byggforsk
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sammen med prosjektgruppa. Foto: SINTEF Byggforsk

Analyser fra forskningsprosjektet Elektrisk infrastruktur for godstransport (ELinGO) viser at det kan oppnås en årlig reduksjon i klimagassutslipp fra den tunge godstransporten på hele 65 prosent innen 10 år etter bygging av elektrisk veg, og over 75 prosent innen 30 år. 

Flere teknologier kan benyttes sammen

– Sammen med andre nullutslippsalternativer, som hydrogen, ren batteridrift eller biodrivstoff, er elektrisk veg et alternativ for å redusere utslipp fra tungtransporten, sier Tom E. Nørbech, prosjekteier i Statens vegvesen.

Ifølge ELinGO har Norge forutsetninger for å kunne realisere et første, fullskala pilotprosjekt, og kan starte med de strekningene som gir best samfunnsøkonomisk lønnsomhet.

– Blant annet i Sverige og i Tyskland er det igangsatt demonstrasjonsprosjekter for å teste ut de ulike teknologiene for elektrisk veg. Nå håper vi at det også kan etableres teststrekninger i Norge for å teste ut ulike konsept under norske klimaforhold, sier Torun Rise, prosjektleder i SINTEF Byggforsk.

Et prøveprosjekt kan bidra til å:

  • Klargjøre teknologienes modenhet (for eksempel hvordan de klarer seg i kaldere klima, betydningen av salt m.m.).
  • Demonstrere at konseptet kan løse et transportbehov og fungere for brukerne.
  • Vise hvilke trafikktyper og vegtyper som er egnet for elektrifisering og for ulike teknologier.
  • Tydeliggjøre kostnader for demonstrasjonsprosjekter.
  • Legge til rette for økt aksept.
  • Få uløste spørsmål på bordet.

Et prøveprosjekt krever store investeringer i så vel infrastruktur som kjøretøyer. Det må derfor skje omfattende undersøkelser og drøftinger med transportbransjen før et eventuelt prøveprosjekt besluttes. Det må også så langt som mulig tas høyde for at den teknologiske utviklingen kan bringe nye og mindre innsatskrevende løsninger.

ELinGO-prosjektet er et samarbeid mellom statlige og private aktører. På sluttkonferansen for prosjektet deltok rundt 100 deltagere, deriblant samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen, som fikk overlevert sluttrapporten og deltok i paneldebatten.

Sluttrapporten og andre rapporter fra prosjektet finnes på www.elingo.no

Kontakter

Bilder

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sammen med prosjektgruppa. Foto: SINTEF Byggforsk
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sammen med prosjektgruppa. Foto: SINTEF Byggforsk
Last ned bilde

Om SINTEF

SINTEF
SINTEF
Strindveien 4
7034 Trondheim

40 00 51 00http://www.sintef.no

Om SINTEF Byggforsk

SINTEF Byggforsk er et internasjonalt ledende forskningsinstitutt for bærekraftig utvikling av bygg og infrastruktur. Vi løser utfordringer knyttet til hele byggeprosessen, og skaper verdier for våre kunder og for samfunnet gjennom forskning og utvikling, forskningsbasert rådgivning, produktdokumentasjon og kunnskapsformidling. Vi tilbyr spisskompetanse innen fagområder som arkitektur, bygningsfysikk, forvaltning, drift og vedlikehold av bygninger, vannforsyning og annen infrastruktur. Våre medarbeidere jobber hver dag sammen med over 2.000 ansatte i SINTEF for å oppfylle vår visjon: Teknologi for et bedre samfunn.

Følg pressemeldinger fra SINTEF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra SINTEF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye