Ønsker lovpålagt ID-merking av katt

Fellesferien er over og nordmenn er på full fart hjem igjen. Ikke alle av våre firbeinte venner er like heldige. Sommeren er høytid for forsvunne katter i Norge. Den norske Veterinærforening, Dyrebeskyttelsen Norge, Norsk Huskattforening og NOAH har anbefalt myndighetene på det sterkeste å innføre lovpålagt ID-merking.

Vi hører om det hver sommer. Antallet katter som forsvinner eller blir forlatt i løpet av ferien er stort. Dyrebeskyttelsen Norge tør ikke å anslå hvor mange savnede katter som finnes i Norge, men sier tallet er enormt.

- Vi har ikke noe nasjonalt register over savnede katter, men i 2016 fikk 5810 hjemløse dyr hjelp av Dyrebeskyttelsen Norge. Tallet har aldri vært høyere, og over 90 prosent av dyrene som fikk hjelp er katter. Tallet er nær doblet siden 2009 og vi estimerer at det bare vil øke, sier Annette Bjørndalen Søreide i Dyrebeskyttelsen Norge.

- Enorme mørketall
Hun presiserer at tallene kun viser hvor mange som kommer inn til Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger.

- Det er enorme mørketall og dette er et stort problem, sier hun.

- Hvis noen finner katten din kan ID-merking være helt avgjørende for om dere ser hverandre igjen eller ikke. Hvis katten din blir påkjørt og dør kan ID-merking gjøre at du faktisk får vite hva som har skjedd, sier produktsjef Einar Brekken i Frende Forsikring.

Per slutten av juli er 1465 katter rapportert savnet i Norge. 728 katter er rapportert funnet av andre enn eieren. Det viser tall fra dyrebar.no, som holder oversikt over dyr som er savnet og funnet over hele landet.

Dyrebeskyttelsen Norge tror det er store mørketall også her.

- Mange vet ikke om denne siden, og eldre er ikke nødvendigvis flinke på nett. Mange henger opp plakater utendørs eller henvender seg til våre lokalavdelinger. Og så har du dem som har forlatt kattene med vilje og ikke melder dem savnet, sier Bjørndalen Søreide.

Ønsker lovpålagt ID-merking
Det er i dag ikke lovpålagt å ID-merke katter i Norge. Men nå har Dyrebeskyttelsen Norge, Norsk Huskattforening, Den norske Veterinærforening og NOAH gått sammen om å be myndighetene innføre dette.

- Dette er noe vi har forsøkt å få myndighetene til å innføre lenge. Med ID-merking kunne vi enkelt funnet eieren og sikret en gjenforening.

- Ville det vært vanskelig å håndheve?

- Kanskje, men det ville uansett ført til et høyere antall merkede katter. Vi ser for oss at veterinærer for eksempel kunne sjekket katter som kommer til dem og gjort eieren oppmerksom på påbudet. Mange veterinærklinikker har pakkepriser på blant annet ID-merking, kastrering og vaksinering, sier hun.

Dyrebeskyttelsen Norge påpeker at det også ville gjort det enklere å holde katteeiere som har dumpet familiedyret sitt ansvarlig.

Må være merket for å få forsikring
Frende Forsikring har allerede krav om at en katt må være ID-merket for at den skal kunne forsikres.

- ID-merking er en trygg og god sikkerhet både for eieren og ikke minst katten selv, sier produktsjef i Frende, Einar Brekken.

Dyrebeskyttelsen Norge forstår kravet.

- Vi synes det er flott. Vi forstår at forsikringsselskap krever dette, og ønsker gjerne at alle forsikringsselskaper har dette som et krav – for å sette fokus på hvor viktig det er med ID-merking, sier Bjørndalen Søreide.

Hvordan virker ID-merking?
Einar Brekken fra Frende Forsikring tipser også om at det kan være lurt å utstyre katten med halsbånd med eiers navn og telefonnummer.

- Det er en fin måte å vise andre at den har et hjem og det gjør det enkelt å finne eieren hvis katten er kommet bort eller er blitt stengt inne. Men du må passe på å velge et med sikkerhetslås slik at det løser seg ut hvis katten setter seg fast. Velg gjerne et med refleks så katten synes i trafikken, sier Brekken.

Du kan lese mer om ID-merking, søke opp ID-nummer og se hvem som ID-merker på www.dyreid.no. Siden eies av Den norske Veterinærforening.

Hvordan ID-merkes en katt?
Den vanligste formen for ID-merking av katter er med mikrochip. Blir katten borte og funnet av andre kan brikken skannes. Da vil opplysningene om eieren føre til rask og sikker identifisering – og ikke minst gjenforening med rettmessig eier.

- Er det vondt for katten i bli ID-merket?

- Nei, det er ikke smertefullt. Det kan sammenlignes med å få en vaksine for oss mennesker, sier Einar Brekken i Frende Forsikring.

Einar Brekken er produktsjef i Frende Forsikring.