Ønsker kjøttfritt på grillen

Stadig flere nordmenn velger kjøttfrie alternativ på grillen i sommer.

Leder for egne merkevarer i Coop, Hege Berg-Knutsen. Foto: Andreas Fadum.

- Kundene våre har etterspurt sunnere alternativ å legge på grillen. Vi har møtt denne etterspørselen ved at vi tidligere i år lanserte fire spennende fiskeburgere som asiatisk fiskeburger. Fra mai har vi solgt 60 prosent mer fisk og sjømat enn samme periode i fjor, sier Hege Berg-Knutsen, leder for egne merkevarer i Coop.

Dersom det blir lenge å vente på at fiskeburgeren skal bli gjennomstekt, finnes den populære «ventepølsa» som vegetaralternativ hos Coop. Salget av vegetarprodukter har nemlig også steget i takt med sommertemperaturen.

- Salget av pølser fra Coop Vegetardag har tatt helt av i sommer, og hittil har vi solgt 200 000 vegetarpølser. Dette er en økning på 56 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Vegetarburgerne våre går også unna, og vi har så langt solgt 80 000 vegetarburgere, sier Berg-Knutsen.

Selv om salget av vegetarprodukter går opp, betyr ikke dette nødvendigvis at det blir flere vegetarianere.

- Å spise mindre kjøtt er trendy, og kjøttfri mandag er blitt et velkjent begrep. Coop var først ute med å lansere en egen vegetarserie sommeren 2016, og vi ser at spesielt våre yngre kunder oftere velger vegetaralternativer, sier Berg-Knutsen.

Leder for egne merkevarer i Coop, Hege Berg-Knutsen. Foto: Andreas Fadum.
Coop Vegetardag pølser. Det finnes også en variant med ost og chili. Foto: Coop.
Stadig flere velger kjøttfrie alternativ til grillen. Foto: Coop.

Situasjonen rundt Rognaldsen bakeri31.10.2018 19:49Aktuelt

Fredag 19. oktober ble Rognaldsen bakeri på Lindås stengt av Mattilsynet, før samme tilsyn gjenåpnet deler av bakeriet søndag 21. oktober. Bakeriet er deleid av Coop Norge Industri SA og har levert bakervarer til butikker i Bergen og omegn. Det som er avdekket er graverende og fullstendig uakseptabelt, og Coop Norge SA er svært rystet over Mattilsynet funn. Coop Norge beordret derfor bakeriet stengt med umiddelbar virkning da vi mottok rapporten fra tilsynet.