Ønsker fagprøve i glassfaget som praksiskandidater

Med 5 års arbeidspraksis fra glassfaget kan du gå opp til fagprøven som praksiskandidat. Stadig flere bedrifter og deres medarbeidere benytter seg av ordningen. – Dette er gledelig og det viser at både bedriftene og deres medarbeidere følger med i timen, sier prosjektleder Per Henning Graff.
Geir Bakken (til v.) er faglærer ved Kongsberg Videregående skole – Glassfagsenteret. Hans studenter er (fra v.) Henrik Riise Bjørvik (Kvams Glass Sandefjord AS), Gard Nylund (Holvik Glas), Kennet Andal (Holvik Glas), Kim Andresen (Altiglass AS), Rolf Peder Johnsen (Holvik Glas), Greig Scott (Altiglass AS), Tomasz Ratajczak (Pilkington Norge AS)- David Bednarclyk (Pilkington Norge AS) og Uldis Karklins (Pilkington Norge AS) og Jo Hytten (Kvams Glass Sandefjord AS). Foto: GF

Glass og Fasadeforeningens kurs «Fagprøve i glassfaget for praksiskandidater» avholdes over en tredagers og en todagers samling på Kongsberg videregående skole – Glassfagsenteret. I perioden mellom samlingene skal kandidatene jobbe med nettbaserte oppgaver. Første samling er nettopp avsluttet

– Vi har med 10 flinke og ivrige «studenter», som nå har unnagjort første del, og vi vet at motivasjonen er stor for å gå på oppgave-jobbing utover høsten. Siste samling og fagprøven blir selvfølgelig ingen «walk over». De 10 studentene viser at de er motivert og ser ut til å legge ned betydelig innsats, hvilket er en forutsetning for å ta fagprøve som praksiskandidat. Vi må huske at vår bransje dekker et stort fagområde, og i tillegg skal det kunnes en del om regelverk og standarder. Man må kunne noe om alt og det er ikke mange av bedriftene som leverer hele spekteret. Derfor må den enkelte kandidat jobbe aktivt for å skaffe seg et bredt faglig grunnlag for å ta fagprøven, sier Graff.

Kandidatene som nå gjennomgår kurset et Henrik Riise Bjørvik (Kvams Glass Sandefjord AS), Gard Nylund (Holvik Glas), Kennet Andal (Holvik Glas), Kim Andresen (Altiglass AS), Rolf Peder Johnsen (Holvik Glas), Greig Scott (Altiglass AS), Tomasz Ratajczak (Pilkington Norge AS)- David Bednarclyk (Pilkington Norge AS) og Uldis Karklins (Pilkington Norge AS) og Jo Hytten (Kvams Glass Sandefjord AS).