Ønsker å bidra til politisk løsning på søndagsåpent

For tiden pågår det en svært uoversiktlig debatt rundt søndagsåpne butikker. REMA 1000 ønsker å bidra til en politisk løsning på loven som har skapt stor diskusjon og som fortsetter etter at Norgesgruppen og deres bransjeorganisasjon Virke la fram forslag til tolkning av dagens regelverk.

De søndagsåpne butikkene er ofte tilpasset i form av ulike løsninger som sperrer av deler av butikken slik at løsningen skal falle inn under kravet 100 kvadratmeter. Siden dette regelverket ikke håndheves i særlig stor grad, ser vi at butikkene tar seg mer og mer til rette. Butikkene er større enn lovlig, og man finner stadig nye metoder for å omgå regelverket.

-Vi ønsker kun å få like konkurransevilkår og forutsigbare rammebetingelser for vår bransje, og det er opp til politikerne å avgjøre. Likevel, for å forsøke å løsne opp både politiske og bransjemessige floker, tillater vi oss å fremme et forslag om å utrede helligdagsloven på nytt, og evt. åpne for unntak i loven som gir dagligvarebutikker mulighet til å holde åpent på søndag, sier Mette Fossum Beyer, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i REMA 1000.

Endret handlemønster
Diskusjon rundt søndagsåpent dreier seg om et regelverk som har bidratt til en vekst i antall søndagsåpne butikker, og nå økt søndagshandel. Det har i sin tur den konsekvens, at konkurransesituasjonen i markedet endrer seg, og at flere butikker ønsker å gi kundene tilbud om å handle på søndag i den butikken de vanligvis handler i – med større plass og større varemangfold.

Som følge av lovendringen i 1998, er det godt over 500 søndagsåpne butikker i dag. Vi ser at stadig flere kunder ønsker å handle på søndager, og at våre konkurrenter tar en større del av omsetningen på søndager.

-Handlemønsteret vårt er i ferd med å endre seg gjennom netthandel og utviklingen av søndagsåpne butikker. Det er kanskje for sent å snu – og da må vi finne gode, fleksible løsninger som er bra for forbrukere, ansatte og ønsket om en annerledesdag, sier Fossum Beyer.

Kundene som til slutt bestemmer
REMA 1000 har lenge ikke ønsket å utfordre lovens intensjon som sier at butikker over 100 kvadratmeter skal holde stengt på søndager, og har til inntil nylig ikke valgt å tilpasse butikkene i påvente av en lenge varslet lovendring. Men slik utviklingen er nå – kunne vi ikke lenger sitte stille og se at våre konkurrenter får en stadig større del av omsetningen på søndag.

Ved å ha et ensartet regelverk der det åpnes for alle, blir det markedet og kundene som til syvende og sist bestemmer om de vil handle på søndag eller ikke.

REMA 1000 sender torsdag ettermiddag over forslaget til kulturdepartementet.