Onsdag 18. april kårer vi årets eksportbedrift i Norge

I morgen utnevner Eksportkreditt Norge, GIEK, GIEK Kredittforsikring og Innovasjon Norge den beste eksportbedriften. Kåringen er en del av Eksportkonferansen, som finner sted på Det Norske Teatret i Oslo fra klokka 12.00 til 17.15. Pressen er velkommen til arrangementet.

Om arrangementet

Eksportkonferansen 2018: Globalisering i revers?

Konferansen tar for seg utviklingen i det geopolitiske landskapet de siste årene:

Hva vil et proteksjonistisk USA og et splittet EU etter Brexit bety for Norge og norske eksportører? Hva er kostnadene av økt proteksjonisme, og hvordan overlever vi som en liten nasjon i et stort internasjonalt maktspill?

For å kaste lys over disse spørsmålene får vi besøk av blant andre Alain Chaboud fra the Federal Reserve i USA og Jon Gunnar Pedersen, direktør i Arctic Securities.

Dessuten diskuterer vi Kina som marked, og vi undersøker hvordan Norges første eksportstrategi kan omsettes fra papir til handling. Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen er blant innlederne.

Eksportprisen 2018: Formålet er å premiere norske eksportører som har lykkes med å bygge verdier i Norge gjennom markeder ute. Juryen legger vekt på lønnsomhet, hvor stor andel av bedriftens omsetning som er eksport og hvor nyskapende produktet eller markedet er.
Medlemmene i juryen er John G. Bernander, Siri Hatlen, Kjerstin Braathen og Henrik Müller Hansen.

Se program og omtale av både arrangementet og prisen på eksportkonferansen.no.
Du finner omtale av de ti nominerte bedriftene her: www.hegnar.no/contentbytag/13635

Ole Gjuv Pedersen
Eksportkreditt Norge