Omvendt debatt: Folk flest tar ordet i samferdselsdebatten

Hørt nok fra politikerne? NAF inviterer til omvendt debatt i Arendal. Puben der folk flest får sette ord på hvordan endringene i transportsektoren treffer sin hverdag og lommebok.

Hva skal til for at hverdagsreisene blir renere og raskere? Hvordan påvirker politikernes krav til mer miljøvennlig transport folk flest?

Puben der politikerne endelig får mulighet til å grille folket! I panelet finner du representanter for folk flest. Blant publikum; politikere som stiller spørsmål om hvilke tiltak folk flest faktisk trenger for å få hverdagsreisen til å fungere.

Samferdselspolitikk handler om folks hverdag og hverdagsreiser. Tidsbruk, penger, muligheter for jobb og familieliv, alt henger sammen med hvordan vi kommer oss til og fra jobb og aktiviteter.

Vi er midt inne i en periode med stor politisk vilje til å ta grep for raskere å fase inn null- og lavutslippsbiler i forbindelse med omstillingen av bilparken. Det er ingen tvil om at omstillingene på sikt vil gjøre hverdagsreisene raskere og renere, trolig også rimeligere, for folk flest.

Men hvordan skal vi sørge for best mulig transport for folk over hele landet, tilpasset deres behov, og med lavere utslipp enn i dag? Erfaringen med bilavgiftssystemet – der god avgiftspolitikk har sørget for at vi når et klimamål før tiden – viser at det er mulig. Hva så med resten av samferdselssektoren?  Vi har alle en transporthverdag og vi vil gjerne ha med innspill fra publikum.

Når: Onsdag 16/8 2017 16:30 - 18:30. Debattstart kl 17.00

Hvor: Lille Andevinge, Arendal

Taleføre representanter for folk flest sitter i panelet.

Politikerne som skal stille spørsmål er:

• Per Espen Stoknes, 2. Kandidat for Oslo MDG
  • Åshild Bruun-Gundersen, 1.kandidat for Aust-Agder Frp
  • Fredrik Wilhelm Schulze-Krogh, 1.kandidat for Aust-Agder SV
  • Ola Elvestuen, nestleder og leder av Stortingets Energi- og miljøkomite, Venstre
  • Aleksander Øren Heen, Stortingskandidat for Sogn og Fjordane SP

Trondheim og Stavanger er best å sykle i8.9.2017 13:11Pressemelding

Det er mye tryggere å sykle i Trondheim og Stavanger enn i Oslo. I hvert fall hvis vi skal høre på de som ferdes rundt i disse byene. Mens bare en av fire i Oslo synes det er trygt å sykle i byen, mener 55 % i Trondheim og 49 % i Stavanger at det er trygt i sine byer. Altså dobbelt så mange som i Oslo. - Det er mye som skal til før det oppfattes som trygt å sykle i storbyene våre, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, medlemsorganisasjonen for trafikanter.