Omstilling og optimisme: Bedriftene jakter kunnskap

Nye tall viser at næringslivet i stor grad bruker forskning for å forbedre produkter og åpne nye markeder. Forskningsrådet har så langt mottatt 29 prosent flere søknader fra SkatteFUNN enn på samme tidspunkt i fjor, i tillegg til svært mange innovasjonsskisser.

Den store interessen for Forskningsrådets innovasjonstilbud vitner om omstillingsvilje og optimisme i næringslivet. Foto: Andreas B. Johansen.

– Næringslivet opplever at markedet blir tøffere, og har et behov for å tenke nytt. Bedrifter i alle fylker og næringer velger målrettet kunnskapsarbeid for å styrke sin konkurransekraft, sier administrerende direktør i Forskningsrådet, Arvid Hallén.

SkatteFUNN mottok 2946 søknader innen garantifristen 1. september i år. Det er en økning på 29 prosent sammenlignet med 2014.

Særlig bransjeneBygg og anlegg, Jordbruk og mat og sektor Petroleum øker når det gjelder innovasjonsaktivitet. Oslo, Rogaland, Akershus og Sør-Trøndelag utmerker seg som spesielt aktive.

Samtidig opplever Forskningsrådet stor interesse fra bedrifter for å sende inn skisser til innovasjonsprosjekter i forkant av søknadsfristen 14. oktober. Forskningsrådet mottok nesten 300 skisser til tematiske programmer og BIA (Brukerstyrt innovasjonsarena), og forventer enda flere søknader til potten på 900 millioner kroner.

Kunnskap gir omstillingskraft for bedriftene

Bedriftene forsker selv eller anvender eksisterende kunnskap på nye områder og i andre bransjer. Unik kompetanse, lavere produksjonskostnader, bedre logistikk og bedre samhandling mellom mennesker, er mål som går igjen i bedriftenes forskningsprosjekter.

Ved hjelp av kunnskapen, vil næringslivet skape nye og bedre produkter og tjenester, effektive, miljøvennlige produksjonsprosesser og bedre forretningsmodeller.

Overfører kunnskap til nye bruksområder

Hallén sier at mange aktører ønsker å anvende sin unike kompetanse på nye områder og i andre bransjer for å bli mer konkurransedyktig og komme inn i nye markeder, også internasjonalt.

– Klarer de det, vil de kunne snu seg raskt når markedet endrer seg. Samarbeid med nye partnere er ofte sentralt i prosjektene. Et godt eksempel er at nisjekompetanse innenfor olje og gass blant annet anvendes for å skape nye helsetjenester, påpeker Hallén.

Bygger bedriftenes kompetanse med helhetlige løsninger

Forskningsrådet er en strategisk partner for bedrifter, gjennom sine tilbud og rådgivning. Virkemidlene er tilpasset ulike bransjer og utviklingsfaser for å møte bedrifters særskilte behov. Målet er at næringslivet bruker tilbudene for å bygge langsiktig kunnskap og styrke sin omstillingsevne og konkurransekraft.

Forskningsrådet er opptatt av å være i kontakt med søkere, slik at rådgivningen kan redusere eksterne kostnader forbundet med søknadsprosessen, og å lose bedriftene til riktig tilbud i Forskningsrådet – eller andre virkemidler.

– Vi er spesielt opptatt av at nye bedrifter bruker forskning til verdiskapning. Derfor ønsker vi å være i dialog med søkere, særlig nye og uerfarne, og hjelpe dem med å lage gode innovasjonsprosjekter, avslutter Hallén.

Tabeller, SkatteFUNN antall innsendte søknader per 1. september (garantifrist), fylkesvis og sektorvis fordeling.

Tabellen under viser utvikling 2013 – 2015 i antall søknader innsendt til SkatteFUNN per 1. september, fordelt på sektorer/bransjer. Kilde: Forskningsrådet, SkatteFUNNs database 2. september 2015.

Sektor

1909

20,0 %

28,6 %

Tabellen under viser en oversikt over antall innsendte søknader til SkatteFUNN per garantifristen 1. september, fordelt på fylker, i perioden 2012-2015. Kilde: Forskningsrådet, SkatteFUNNs database 2. september 2015.

Fylke

Østfold

Totalsum

1909