Omsorgsbygg og Skanska har startet arbeidene med Lindeberg Sykehjem

Etter en vellykket Fase 1 av samspillskontrakten, har Skanska og Omsorgsbygg nå startet arbeidene med oppføringen av Lindeberg Sykehjem. Gjennom samspillsprosessen har Omsorgsbygg, byggherrens rådgivere og brukere (Sykehjemsetaten) og Skanska videreutviklet og optimalisert prosjektet.

Byggekontrakten er signert og partene er omforent om en videre utførelse i totalentreprise med en kontraktsum på 440 MNOK eks. mva.

- Vi i Skanska er stolte over å få være med å bidra med vår kompetanse i arbeidet med å utvikle fremtidens sykehjem i Oslo. Det har så langt vært en god prosess, preget av åpenhet og tillit, og med svært høy kompetanse i samspillsgruppen. Vi ser frem til det videre samarbeidet om å gjennomføre dette viktige prosjektet for byen, sier Camilla Krogh, konserndirektør med ansvar for byggvirksomheten i Skanska Norge.

Med i samspillsgruppen er blant andre prosjektledelsen fra Omsorgsbygg, OPAK med prosjektledelse, HUS Arkitekter, Bjørbekk & Lindheim og SWECO på rådgiversiden og Skanska som totalentreprenør for prosjektet.

Krogh trekker også fram miljøambisjonene i prosjektet.

- Lindeberg Sykehjem sertifiseres etter BREEAM-Excellent og har en NZEB ambisjon. I tillegg skal prosjektet gjennomføres som fossilfri byggeplass, sier Krogh.

Prosjektet får også solceller på tak og på felter i fasaden. I tillegg skal Lindebergbekken åpnes igjen i forbindelse med byggingen og det etableres bekk og vannspeil i uteanlegget som følge av bekkeåpningen.

Sykehjemmet skal stå klart for overtakelse medio 2020.

Fakta om prosjektet:

Lindeberg sykehjem inneholder 144 sykehjemsrom, gode tilhørende fasiliteter for brukerne og en administrasjonsdel for de ansatte. Sykehjemmet har et bruttoareal på ca. 16 000 m2 totalt. Kontrakt ble inngått i desember 2016 og samspillsfasen startet i januar 2017 med ferdigstillelse av forprosjektet påfølgende juni. Rivearbeider startet i oktober 2017.

Camilla Krogh, konserndirektør Skanska Norge: 982 10 069.
Audun Lågøyr, kommunikasjonsdirektør Skanska Norge: 934 52 531

Skanska er et av verdens ledende eiendomsutvikler- og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekt i offentlig-privat samarbeid. Basert på selskapets globale miljøkompetanse, sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder grønne prosjekt. Konsernet har i dag ca 40 000 medarbeidere i utvalgte hjemmemarkeder i Europa og USA.