Egmont

Omsetningsrekord i Egmont

15.3.2016 07:45 | Egmont

Omsetningen til mediekonsernet Egmont økte i 2015 for fjerde år på rad til 14 milliarder NOK. Resultatet på 908 millioner NOK er det nest beste gjennom tidene. Hovedingrediensene er godt medieinnhold, digitale vekstvirksomheter og nye mediekanaler med direkte forbrukerkontakt. Egmont har fokus på oppkjøps- og investeringsmuligheter. I 2015 delte Egmont ut 106 millioner NOK til ulike formål for å hjelpe barn og unge.

Konserndirektør i Egmont, Steffen Kragh. Foto: Martin Bubandt

Egmont opplevde sin høyeste omsetning noen sinne i 2015. Omsetningen økte til 14 milliarder NOK, en fremgang på 5,2 prosent i lokal valuta, i et mediemarked hvor den globale konkurransen øker markant og forbrukernes vaner er i endring. Alle forretningsområdene til Egmont presterte godt: Nordisk Film leverte en rekordomsetning og et flott resultat, Egmont Publishing økte inntjeningen og skapte vekst med nye virksomheter, bokforlagene gikk frem, og TV 2 styrket sin posisjon med en markant fremgang på det digitale markedet.

Driftsresultatet før renter og avskrivninger (EBITDA) var 1 698 millioner NOK. Resultat før skatt (EBT) landet på 908 millioner NOK. Samlet sett var resultatet i 2015 tidenes nest beste, kun overgått av det uvanlig høye 2014-resultatet, som var positivt påvirket av engangsposter i TV 2.

”Det er svært tilfredsstillende at vi øker omsetningen for fjerde år på rad i et globalisert mediemarked og samtidig bevarer et høyt resultat. Kjerneområdene våre – film, tv, magasiner og bøker – er sunne, men blir utfordret av nye forbruksmønstre, stigende rettighetspriser og hard global digital konkurranse. Vi har målrettet skapt en rekke nye virksomheter som bidrar positivt til veksten og danner fundamentet for et sterkt Egmont også i fremtiden, samtidig som vi transformerer våre eksisterende medievirksomheter. Vi gleder oss over at vi både styrker alle våre forretningsområder og samtidig kan dele ut 106 millioner NOK til målrettede innsatser for barn og unge samt at vi gir støtte til filmtalenter”, sier konsernsjef Steffen Kragh.

Alle divisjoner i Egmont har utviklet kjernevirksomheten, lansert nye digitale virksomheter og styrket sine direkte kunderelasjoner:

Nordisk Film stod bak en rekke filmsuksesser. Krigen ble nominert til en Oscar, og flere andre filmer mottok prestisjefylte priser i inn- og utland. Nordmenn og dansker strømmet til kinoene, som solgte 9,8 millioner billetter og hadde et rekordår. PlayStation 4 leverte flotte salgstall, mens den digitale omsetningen vokste blant annet på digitalt kjøp av film og gavebutikken GoGift.com. Også filmklubbene hadde suksess med stor medlemsvekst.

TV 2 Norge hadde i 2015 sin høyeste omsetning noen sinne målt i norske kroner, og presterte svært sterk digital vekst på strømmetjenesten Sumo og på tv2.no. TV 2 styrket premiumtjenestene markant med kjøpet av C Mores norske virksomhet og er samlet sett Norges største kommersielle mediehus.

Egmont Publishing utviklet sin blad- og magasinvirksomhet og kunne notere solide resultater kombinert med en sterk abonnementsutvikling både digitalt og på papir. Det ble gjort investeringer i content marketing-selskaper, og e-commerce-selskapene opplevde en god utvikling. Egmont Publishing er den nest største bladutgiveren i Danmark og Sverige, markedsleder i Norge og har en ledende posisjon i bl.a. Storbritannia, Tyskland og Polen.

Bokforlagene Lindhardt og Ringhof i Danmark og Cappelen Damm i Norge ga ut en rekke markante titler, leverte flotte resultater og kan vise til digital vekst. Lindhardt og Ringhof satset på e-bøker og iverksatte blant annet en ambisiøs plan om å digitalisere mer enn 15 000 boktitler i løpet av to år.

”Egmonts styrke er medieinnhold og teknologi. Vi møter den moderne forbruker på alle plattformer med journalistikk, litteratur, sport, underholdning og unike opplevelser. Jeg er stolt av den kreativiteten og innovasjonskraften Egmonts 6 600 medarbeidere utviser i takt med at vi går fra lokal til global konkurranse. Innovasjonsmiljøene våre fører oss inn i områder med høy underliggende vekst, og vi har også blikket rettet mot nye oppkjøps- og investeringsmuligheter”, sier Steffen Kragh.

Egmonts egenkapital utgjør 7 259 millioner NOK i 2015, og soliditeten er på 47 prosent. Egmont er gjeldfri.

I 2015 delte Egmont ut 106 millioner NOK til målrettede prosjekter for barn og unge med utfordringer i livene sine, av disse mottok Nordisk Film Fonden 5,7 millioner NOK til unge filmtalenter. Gjennom det danske signaturprosjektet Lær for livet har om lag 200 barn og unge under barnevernets omsorg fått delta på intensive læringsleirer og fått en personlig mentor. Egmont Rapporten 2015 satte fokus på barn og unge med lærevansker. I Norge har Egmont gjennom sin nye samarbeidspartner Kronprinsparets Fond bevilget 12,5 millioner NOK over fire år til å støtte konkrete tiltak for å få ungdom tilbake i skoleløpet. Til sammen har Egmont delt ut 3,4 milliarder NOK siden 1920.

Hovedtall i mill. NOK                                              2015                                              2014

Omsetning                                                            14 088                                            12 954

Resultat før renter/avskrivninger (EBITDA)             1698                                              1 976

Resultat før skatt (EBT)                                             908                                              1 064

Bilder til pressebruk:

www.egmont.com/dk/presse/pressebilleder

TV 2
Omsetning: 3 895 (3 683) millioner NOK. Resultat før finansielle poster: 311 (677) millioner NOK

TV 2 er Norges største kommersielle multimediehus målt i daglig tidsforbruk og leverer nyheter, sport og underholdning via totalt sju kanaler samt nett og mobil. Omsetningsveksten i lokal valuta var på 5,8 prosent, og TV 2 hadde et solid resultat i 2015 – også sammenlignet med 2014 om man tar bort de betydelige positive engangsinntektene i 2014 som skyldtes en omlegging av selskapets pensjonsordning. TV 2 er samlet sett Norges største tv-kanal for personer mellom 20 og 49 år og hadde suksess på hovedkanalen med sterke programmer og store tv-serier som f.eks. Frikjent og Okkupert. TV 2 har relansert sjangerkanalene, noe som har ført til vekst i seertallene. TV 2 styrket premiumtjenestene med kjøpet av C Mores norske virksomhet og ved å sikre seg rettighetene til Premier League til og med 2018/19-sesongen. tv2.no er Norges raskest voksende nettsted og hadde over en million unike besøk per dag i 2015. TV 2 Sumo fortsatte veksten i både omsetning og abonnementer, og er Norges største strømmetjeneste målt på omsetning. Selskapet Vimond, som selger OTT-programvareløsninger, fortsatte veksten og har noen av verdens ledende medieselskaper som kunder.

Nordisk Film
Omsetning: 4 442 (3 832) millioner NOK. Resultat før finansielle poster: 257 (240) millioner NOK.

Nordisk Film produserer, distribuerer og markedsfører filmer og serier i Norden, driver kinoer i Danmark og Norge og selger PlayStation i de nordiske og baltiske landene. Nordisk Film står dessuten bak digitale virksomheter innen gavekort, billetter og online-filmkanaler. Nordisk Film leverte i 2015 sin høyeste omsetning og hadde et svært flott resultat – drevet av et fremragende kinoår, sterke filmtitler, et godt salg av PlayStation 4 og vekst i de digitale virksomhetene. Noen av de beste danske filmene i 2015 var produsert av Nordisk Film. Tobias Lindholms Krigen ble nominert til en Oscar, og Martin Zandvliets Under sandet gikk sin seiersgang på internasjonale filmfestivaler. Det deleide selskapet Zentropa stod bak Susanne Biers En chance til, som solgte over 200 000 billetter. Nordisk Film var medinvestor og distributør av Klovn Forever, som med mer enn 500 000 solgte billetter ble den mest sette danske filmen i 2015. I Sverige solgte En man som heter Ove over 1,5 millioner billetter, og i Norge ble Bølgen sett av 835 000. Det deleide finske filmselskapet Solar Films remake av Klassefesten var en stor suksess og solgte over 500 000 billetter. Nordisk Film Biografer åpnet en ny stor kino i kjøpesenteret Field’s i bydelen Ørestaden i København og hadde sitt beste år noen sinne. Det ble solgt 6 millioner billetter i Danmark og 3,8 millioner i Norge, og Nordisk Film er markedsledende i begge land. Nordisk Film samlet sin gavevirksomhet under navnet GoGift.com, som kunne vise til fremgang i omsetningen. Salget av PlayStation 4 oversteg forventningene, noe som bidro positivt til det samlede resultatet.

Egmont Publishing
Omsetning: 5 308 (5 009) millioner NOK. Resultat før finansielle poster: 323 (285) millioner NOK.

Egmont Publishing er en ledende bladutgiver i de nordiske landene, men har også en sterk posisjon i en rekke andre markeder. Egmont Publishing står bak mer enn 700 ukeblader og magasiner, barnebøker samt digitale tjenester, content marketing og e-commerce. I 2015 viste Egmont Publishing fremgang i resultatet før finansielle poster. Det gode resultatet skyldes bl.a. sterke prestasjoner i de nordiske landene samt hovedmarkedene i Tyskland, Storbritannia og Polen, mens utfordringer på det russiske markedet trakk ned. Kids-virksomheten med Disney-produkter som Starwars og Frost klarte seg meget godt. Den digitale magasintjenesten Flipp er nå lansert i både Norge, Sverige og Danmark. De digitale virksomhetene genererte økt omsetning. Egmont Publishing fortsatte investeringene i content marketing-selskaper og forventer ytterligere vekst i kommende år. Egmont Publishing er medeier i fem forskjellige e-commerce-selskaper i Norden. I 2015 hadde disse en samlet omsetning på 600 millioner NOK, som bare konsolideres i begrenset omfang i Egmonts omsetning.

Egmont Books
Omsetning inkl. Egmonts andel av Cappelen Damm: 1 123 (1 132) millioner NOK.

Resultat uten Cappelen Damm, som ikke lenger medregnes i det konsoliderte regnskapet pga. endringer i internasjonale regnskapsstandarder (IFRS)

Omsetning: 391 (391) millioner NOK. Resultat før finansielle poster: 50 (47) millioner NOK.

Egmont Books består av Norges største forlag, Cappelen Damm, og Danmarks nest største forlag, Lindhardt og Ringhof. Begge forlagene gir ut skjønnlitteratur, fagbøker, barnebøker, lydbøker, e-bøker og undervisningsmateriale. Lindhardt og Ringhof gir ut omkring 600 titler og hadde et godt år med en økning i resultatet for fjerde år på rad. Forlaget stod bak flere av årets markante bøker. Jakob Sheikhs beretning om danske Syria-krigere, Danmarks børn i hellig krig, fikk stor oppmerksomhet, og forfatteren mottok Det Berlingske Fonds Journalistpris. Gjenutgivelsen av Harper Lee-klassikeren To Kill a Mockingbird gjorde sitt inntog på de danske bestselgerlistene. Det samme gjorde hennes ”glemte” etterfølger Go Set a Watchman. Lindhardt og Ringhof etablerte i 2015 Saga Books, hvis mål er å digitalisere 15 000 boktitler i løpet av to år. Norges største forlag, Cappelen Damm, hadde sitt beste år noen sinne og leverte vel fire prosents vekst i resultatet før finansielle poster på tross av tilbakegang i markedet som helhet. Cappelen Damm ga ut over 1500 titler og er markedsleder med bestselgerforfattere som Roy Jacobsen, Erlend Loe, Beate Grimsrud, Trine Sandberg og Lars Saabye Christensen. Cappelen Damm vant anbudskonkurransen om å drive bokhandel på Oslo Lufthavn Gardermoen, hvor retail-kjeden Tanum vil etablere fem butikker i 2017.

Allmennyttig virksomhet
Egmont er et næringsdrivende fond. En del av mediekonsernets overskudd brukes på å støtte prosjekter med særlig fokus på utsatte barn og unge, mens resten av overskuddet reinvesteres i utvikling av mediekonsernet. Hovedaktiviteten foregår i Danmark, men utdelingene i Norge har økt på områder hvor man kan oppnå synergi mellom prosjekter i de to landene. Siden 1920 har fondet delt ut 3,4 milliarder NOK, omregnet til dagens verdi. I 2015 delte Egmont ut 106 millioner NOK, hvorav 5,7 millioner NOK er utdelt av Nordisk Film Fonden. I 2015 ble det danske signaturprosjektet Lær for livet betydelig utviklet. 200 barn og unge under barnevernets omsorg er nå en del av programmet, som innebærer at de får delta på en læringsleir og får tildelt en personlig mentor. Både de faglige og menneskelige resultatene lover godt. Egmont Rapporten 2015 fokuserte på hvordan barn og unges faglige kunnskap og trivsel kan økes ved hjelp av intensive læringsforløp. I 2015 besluttet man å øke fokus på mer og bedre medvirkning fra barn. Foreningen Danske Skolelever fikk bl.a. støtte til et stort prosjekt om elevmedvirkning som en vei til økt trivsel, motivasjon og læringslyst. . I Norge har Egmont gjennom sin nye samarbeidspartner Kronprinsparets Fond bevilget 12,5 millioner NOK over fire år til å støtte konkrete tiltak for å få ungdom tilbake i skoleløpet. Nordisk Film Fonden delte i alt ut 5,7 millioner NOK i 2015, blant annet til signaturprosjektet Isbjørnens forfattercamp, som skal styrke profesjonelle manusforfattere.

Ytterligere opplysninger:

Jesper Eising

Consumer-foto. Foto: Martin Bubandt
Klokken på Egmontbygget i Vognmagergade i København. Foto: Martin Bubandt

Om Egmont

Egmont
Nydalsveien 12

+47 22 77 20 00http://www.egmont.com/no

Egmont er et av Nordens ledende mediekonsern med aktiviteter i 30 land og 6200 medarbeidere. Vi står for godt innhold og digital innovasjon. Vi står bak bl.a. TV 2, Nordisk Film, Cappelen Damm og Egmont Publishing, som gir ut over 700 magasiner.  Egmont er et fond som omsetter for 14,5 milliarder NOK og som deler ut over 120 millioner NOK per år til formål som skal gi barn og unge et bedre liv. I Norge støtter Egmont Fonden Kronprinsparets Fond, Norske Kvinners Sanitetsforening, opprettelsen av Stine Sofie Senteret, Sorgsenteret i Bergen, ForandringsFabrikken og Alternativ til vold.