Omsetningen av avansert biodrivstoff øker
Skattedirektoratet henter inn månedlige tall for omsetning av biodrivstoff i forbindelse med avgiftsinnkrevingen. Tallene viser at for første halvår i 2018 har omsetningen av biodrivstoff gått noe ned, og ligger på 12 % av drivstoffomsetningen. Tallene viser også at andelen avansert biodrivstoff, som er laget av avfall, øker.
– Det er gledelig å se at bruken av avansert biodrivstoff øker. Litt over halvveis i året er det omsatt omtrent like mye avansert biodrivstoff som i hele fjor. Dette viser at sammensetningen av råstoff har endret seg ved at vi får mer av det biodrivstoffet som myndighetene ønsker mer av, sier Inger-Lise M. Nøstvik, generalsekretær i Drivkraft Norge.
Også Norsk Bioenergiforening (Nobio) er positive til tallene:
– Utviklingen er positiv, men det er viktig å huske på at raske regelverksendringer skaper usikkerhet og hindrer investeringsbeslutninger. Det blir nå viktig å holde kursen stødig slik at vi legger til rette for produksjon av avansert biodrivstoff i Norge. Da det ble innført en biodieselavgift i 2010, gikk den nyåpnede fabrikken i Fredrikstad konkurs. Det er viktig at historien ikke gjentas ved behandling av statsbudsjettet for 2019, sier daglig leder Martin S. Kristensen.
Behov for langsiktig biopolitikk
Regjeringen har uttalt at den skal se på differensierte veibruksavgifter for biodrivstoff omsatt utover omsetningskravet i forbindelse med statsbudsjettet for 2020. Drivkraft Norge og Nobio mener det er riktig å gjøre en grundig utredning av hvordan avgiftene for biodrivstoff skal innrettes etter 2020, og advarer mot å gjøre endringer i avgiftspolitikken før disse er utredet.
- Å endre vedtatt politikk uten en grundig vurdering av alternativer og konsekvenser, bør unngås. Biodrivstoffet som omsettes i Norge er bærekraftsertifisert i henhold til EUs krav, noe som betyr at råvarene ikke kommer fra arealer med høy biodiversitet eller høyt karboninnhold, som regnskog eller torvmyr. Det er avgjørende at det løpet som er lagt for biodrivstoff frem til og med 2020 står ved lag for å skape trygghet og forutsigbarhet for aktørene i bransjen, sier Kristensen.
- Vi anbefaler å utrede og lage en langsiktig plan for økt bruk av fornybart drivstoff, også etter 2020. Utredningen bør blant annet se på reduksjonsplikt, der målsetningen er reduserte klimagassutslipp fremfor volumandel omsatt biodrivstoff. På den måten kan vi få et mer teknologinøytralt virkemiddelapparat som treffer målet bedre, sier Nøstvik.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Videokanal
Nøkkelord
Kontakter
Inger-Lise M. NøstvikGeneralsekretær
Tel:932 63 377iln@drivkraftnorge.noVedis Kristine BorstadKommunikasjonsrådgiver
Tel:45479524vkb@drivkraftnorge.noMartin KristensenDaglig leder i Nobio
Tel:45 47 48 07martin@nobio.noBilder
Lenker
Om Drivkraft Norge
Drivkraft Norge er bransjeforeningen for selskaper som selger drivstoff og energi.
Følg pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Drivkraft Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Ladeoperatørene organiserer seg i Drivkraft Norge19.12.2022 12:14:39 CET | Pressemelding
De største ladeoperatørene i Norge har valgt å organisere seg i Drivkraft Norge - bransjeforeningen for selskaper som selger drivstoff og energi i det norske markedet.
Varsler krav som kan hindre utvikling og innovasjon9.12.2022 11:57:54 CET | Pressemelding
Ladestrategien til regjeringen mangler forslag til rask oppkobling til strømnettet og krav om kortbetaling. To faktorer som kan hindre utvikling og innovasjon for forbruker. Ellers har regjeringen lansert mange gode punkter i strategien.
Regjeringen må bruke dynamisk veiprising 7.10.2022 13:21:22 CEST | Pressemelding
I forslaget til statsbudsjett for 2023 peker regjeringen på utfordringer med fallende inntekter grunnet fordelene ved kjøp og bruk av elbiler. Drivkraft Norge mener at dynamisk veiprising vil sikre likebehandling ved at alle kjøretøy, også elbiler, må betale for bruk av vei. Det vil samtidig sikre forutsigbarhet for forbruker og bransjen. Samtidig vil det sikre stabile inntekter for staten.
Støtter Strømnettutvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet3.10.2022 10:03:48 CEST | Pressemelding
Drivkraft Norge har sendt inn en høringsinnspill til Strømnettutvalgets utredning «Nett i tide – om utvikling av strømnettet». Vi mener at Strømnettuvalget har mange gode anbefalinger. Drivkraft Norge støtter særlig utvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet i Norge.
Nye merkekrav fra 1.juli skal gi forbrukere bedre oversikt1.7.2022 11:29:42 CEST | Pressemelding
Fra 1. juli er det et nytt krav til merking av drivstoffpumper. – Merkeordningen innebærer nye symboler og bokstav- og tallkombinasjoner som skal merke pumpene på energistasjonene og tanklokkene på nye kjøretøy, sier administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.