Omfattende fotballavtale mellom NFF og Amedia
Avtalen gir også Amedia rett til å vise innledende kamper i NM for herrer og kvinner og utvalgte kamper i Norsk Tipping-ligaen (3. divisjon).
Den omfattende innholdsavtalen strekker seg over fem år, og bygger på og utvider avtalen Amedia har hatt med NFF i inneværende sesong.
- Dette er en historisk og svært gledelig avtale for norsk fotball og norske supportere. Fotballen skaper samhold og lokalpatriotisme i lokalsamfunn over hele landet. Med Amedias over 60 mediehus med på laget, forsterker vi tilbudet og interessen for viktige utviklingsarenaer i norsk fotball, futsal og NM, sier generalsekretær Pål Bjerketvedt i NFF i en kommentar.
Bjerketvedt peker på at Amedias direkteoverføringer av de 364 kampene i PostNord-ligaen i inneværende sesong, har fornyet og digitalisert lokalavisenes tradisjonelle fotballdekning på en måte som har bidratt til økt interesse for fotballen.
- Aldri før har så mange sett fotballkamper på dette nivået som nå, sier Bjerketvedt.
Avtalen mellom NFF og Amedia betyr at abonnentene i samtlige 63 lokalaviser i Amedia, samt flere tilknyttede mediehus, vil få tilgang til direkteoverføringer av de kampene Amedia nå har fått rettighetene til. Oppslutningene om kampene denne sesongen har vært stor og økende.
- Fotball er viktig nyhetsstoff for mange av våre abonnenter. Avtalen om at vi kan overføre disse kampene, betyr at avisenes sportsdekning er blitt viktigere og lokalavisene mer relevante. Amedia tar med denne avtalen ansvaret for å følge de mange lokale fotballagene tett og for å lage enda bedre journalistikk rundt deres aktivitet og kamper. Vi gleder oss over at det gode samarbeidet vi har med NFF nå har materialisert seg i en langsiktig avtale, sier konsernsjef Are Stokstad i en kommentar.
Lederen for Divisjonsforeningen, Kari Lindevik, sier at avtalen er viktig for de 28 lagene i de to avdelingene i PostNord-ligaen.
- Lagene er blitt mer synlig. Vi er avhengig av god dialog med våre lokalsamfunn og supportere, og den dialogen har vi utviklet etter at lokalavisene startet å sende våre kamper direkte. Erfaringene vi har høstet med dagens avtale er svært gode. Tilbudet har høy kvalitet, både teknisk og journalistisk, sier Kari Lindevik.
Avtalen mellom NFF og Amedia har en økonomisk ramme på 3,3 millioner kroner per sesong.
Bilder
Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia og Schibsted i land med avtale: – Vi styrker distribusjonen16.4.2024 12:00:05 CEST | Pressemelding
Partene har nå signert en endelig avtale, og fra sommeren overtar Schibsted distribusjonen av alle Amedias aviser og andre produkter, samt de tilhørende virksomheter.
Mads Yngve Storvik ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad5.3.2024 09:22:48 CET | Pressemelding
Mads Yngve Storvik (49) er ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad på Lillestrøm. – Jeg har bodd over 20 år på Skedsmokorset og for meg er det en drømmejobb å bidra til at Romerikes Blad er den viktigste avisa for en befolkning i kraftig vekst, sier Storvik.
Amedia gjennomfører omfattende beredskapsøvelse4.3.2024 14:02:27 CET | Pressemelding
Amedia gjennomfører en omfattende øvelse for å sikre avisenes mulighet til å publisere digitalt selv om deler av infrastrukturen er satt ut av spill.
Jonas Pettersen blir ny ansvarlig redaktør i Tvedestrandsposten29.2.2024 12:52:44 CET | Pressemelding
Jonas Pettersen (38) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Tvedestrandsposten. Han kommer fra stillingen som redaksjonell produktsjef i Dagbladet.
Amedia tek over Hordaland, Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon15.2.2024 10:22:20 CET | Pressemelding
Amedia tek over avisa Hordaland på Voss. Kjøpet gjeld i tillegg Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon. – Dette understrekar hovudføremålet vårt som utgjevar: Å utvikla lokalavisjournalistikken og sikra mediemangfaldet i heile landet, seier regiondirektør Svein Atle Huus i Amedia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom