Omfattende fotballavtale mellom NFF og Amedia

Norges Fotballforbund (NFF) og Amedia har inngått avtale om rettighetene til å produsere og overføre alle fotballkampene i PostNord-ligaen og samtlige kamper i de 10 rundene i eliteserien i Futsal.

Generalsekretær Pål Bjerketvedt i NTB (t.v.) og konsernsjef Are Stokstad i Amedia

Avtalen gir også Amedia rett til å vise innledende kamper i NM for herrer og kvinner og utvalgte kamper i Norsk Tipping-ligaen (3. divisjon).

Den omfattende innholdsavtalen strekker seg over fem år, og bygger på og utvider avtalen Amedia har hatt med NFF i inneværende sesong.

- Dette er en historisk og svært gledelig avtale for norsk fotball og norske supportere. Fotballen skaper samhold og lokalpatriotisme i lokalsamfunn over hele landet. Med Amedias over 60 mediehus med på laget, forsterker vi tilbudet og interessen for viktige utviklingsarenaer i norsk fotball, futsal og NM, sier generalsekretær Pål Bjerketvedt i NFF i en kommentar.

Bjerketvedt peker på at Amedias direkteoverføringer av de 364 kampene i PostNord-ligaen i inneværende sesong, har fornyet og digitalisert lokalavisenes tradisjonelle fotballdekning på en måte som har bidratt til økt interesse for fotballen.

- Aldri før har så mange sett fotballkamper på dette nivået som nå, sier Bjerketvedt.

Avtalen mellom NFF og Amedia betyr at abonnentene i samtlige 63 lokalaviser i Amedia, samt flere tilknyttede mediehus, vil få tilgang til direkteoverføringer av de kampene Amedia nå har fått rettighetene til. Oppslutningene om kampene denne sesongen har vært stor og økende.

- Fotball er viktig nyhetsstoff for mange av våre abonnenter. Avtalen om at vi kan overføre disse kampene, betyr at avisenes sportsdekning er blitt viktigere og lokalavisene mer relevante. Amedia tar med denne avtalen ansvaret for å følge de mange lokale fotballagene tett og for å lage enda bedre journalistikk rundt deres aktivitet og kamper. Vi gleder oss over at det gode samarbeidet vi har med NFF nå har materialisert seg i en langsiktig avtale, sier konsernsjef Are Stokstad i en kommentar.

Lederen for Divisjonsforeningen, Kari Lindevik, sier at avtalen er viktig for de 28 lagene i de to avdelingene i PostNord-ligaen.

- Lagene er blitt mer synlig. Vi er avhengig av god dialog med våre lokalsamfunn og supportere, og den dialogen har vi utviklet etter at lokalavisene startet å sende våre kamper direkte. Erfaringene vi har høstet med dagens avtale er svært gode. Tilbudet har høy kvalitet, både teknisk og journalistisk, sier Kari Lindevik.

Avtalen mellom NFF og Amedia har en økonomisk ramme på 3,3 millioner kroner per sesong.

iFinnmark styrker seg som ledende digital lokalavis15.5.2017 15:20Pressemelding

Færre papirutgivelser – enda sterkere digitalt satsing   Finnmarken og Finnmark Dagblad fornyer seg. Avisene styrker nettavisen iFinnmark som den viktigste nyhetskilden om Finnmark for finnmarkinger i hele landet.  Fra 13. juni reduseres antall papirutgivelser fra seks til fire i uken. Men allerede nå lanserer avisene hver sin nye sjudagers digitalavis. Avisleserne i Finnmark er allerede landets mest digitale. Ingen norske aviser har høyere andel digitale abonnenter. Nå endrer avisene seg for å gi et enda bedre tilbud til det voksende antallet digitale lesere.  – Ingen skal slå oss på lokalt innhold fra Finnmark. Der skal vi være best og først digitalt, sier de to redaktørene i Finnmarken og Finnmark Dagbladet om bakgrunnen for den omleggingen av produktene som nå finner sted.  Nytilsatt ansvarlig redaktør i Finnmarken, Anniken Renslo Sandvik, har stor tro på endringen: – Finnmarken har bare siden januar økt sin digitale andel av abonnenter med åtte prosentpoeng. Leserne i Øst-Finnmark