Om en måned forsvinner P4 og Radio Norge fra FM på Østlandet

Fredag 8.desember slutter P4 og Radio Norge å sende på FM i Østlandsfylkene Akershus, Oslo, Østfold og Vestfold. Dermed vil riksdekkende radio på Østlandet være heldigital.

Foto: Tore Guriby

- NRK sluttet å sende på FM i Akershus, Oslo, Østfold og Vestfold den 20.september, om en måned slutter også de kommersielle radiokanalene å sende på FM her. Fra 8.desember må lytterne ha en digital radio for å høre alle de riksdekkende kanalene på Østlandet, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.

Digital radio er radio via DAB-apparater, apper, pc, mobil eller på tv-apparater.

Mange har DAB-radio, men ikke alle i bilen

Østlandet er den nest siste regionen som går over til heldigitale radiosendinger. I dag er 82 prosent av norske radiolyttere digitale og DAB er den mest brukte plattformen, jmf Digitalradioundersøkelsen fra Kantar Media.

- Selv om de fleste lytterne hører radio digitalt, er det fremdeles mange som ikke har oppgradert til digital radio i bilen. Mange venter til FM-sendingene forsvinner. For å unngå kø hos verksteder og utsolgtsituasjon i butikkene kan det vært lurt å planlegge for digitalisering av radioen i disse dager. Vi venter at utskiftningen fortsetter i tiden fremover, sier Torvmark.

Lytterne har funnet de nye kanalene

I september hørte nærmere 1,4 millioner nordmenn på kanaler som ikke hadde eksistert uten det digitale radioskiftet. Disse kanalene har 30 prosent markedsandel, eller nesten en tredel av total lytting, jmf PPM-tallene fra Kantar Media.

NRK P1+, P5 Hits og Radio Rock er blant kanalene som stikker av med lytterne, med henholdsvis 283.000, 221.000 og 97.000 daglige lyttere.

- At de små vokser på bekostning av de store, er en ønsket utvikling. NRK, P4 og Radio Norge vil at publikum skal ha mye å velge mellom. Det er bra for både lytterne og norsk radiobransje at flere finner seg nye favorittkanaler, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.

Radiovogna er på veien

Radiobransjen har et rullende informasjonskontor på veien for å hjelpe de som ønsker tips og råd om DAB i bil og digital radio. Radiovogna besøker alle de fire slukkefylkene i tiden fremover, og mange vil bli varslet om dette på sosiale medier.

Det er i dag 30 riksdekkende DAB-kanaler, i tillegg sender en rekke lokale radiokanaler på DAB i Oslo, Akershus og Østfold. Digitalradio Norge representerer riksdekkende radiokanaler.

Tips for radio i bil på radio.no, følg Radiovogna på Facebook.

Disse radiokanalene slutter å sende på FM 08.12.2017*:

• P4
  • Radio Norge
  • The Beat Asker og Bærum
  • P7 Klem
  • Radio Metro Stor-Oslo
  • Radio Metro Follo (Ski, Oppegård)
  • P5 Oslo
  • Radio Rox
  • NRJ Oslo

Disse radiokanalene sluttet å sende på FM 20.09.2017*:

• NRK P2