Oljefondet investerer milliarder i okkupasjonen

Ny rapport viser at Oljefondet investerer milliarder av euro i selskaper som bidrar til okkupasjonen av Palestina. – Helt uakseptabelt, mener Fagforbundet og Norsk Folkehjelp.

Statens Pensjonsfond Utland (Oljefondet) er tungt investert i okkupasjonen av Palestina, viser en ny rapport fra det uavhengige media- og forskningssenteret Danwatch som har sett på de fem største europeiske pensjonsfondene. Oljefondet investerer 5,2 milliarder euro i 35 av de 36 selskaper som har virksomhet i ulovlige bosettinger, blant annet fem israelske banker som finansierer ulovlig bosettingsbygging.

– Bosettingene er ulovlige, skader palestinere og undergraver muligheten for en fredelig løsning. Oljefondet er verst i klassen av de fem største europeiske pensjonsfondene når det gjelder investeringer som støtter opp om bosettingene på palestinsk land. Vi kan ikke ha det slik at norske folks sparepenger bidrar til undertrykking og okkupasjon, sier Kathrine Raadim, leder for utlandsavdelingen i Norsk Folkehjelp

FNs sikkerhetsråd slo fast før jul at bosettingene Israel bygger på palestinsk land er ulovlige. Etter vedtaket har den israelske regjeringen godkjent bygging av tusener av nye enheter på okkupert land på Vestbredden og i Øst-Jerusalem.

I Danmark har Danwatch sine avsløringer om det danske pensjonsfondet ført til at opposisjonspartiene har bedt om en debatt i parlamentet med utenriksministeren og finansminister. De vil diskutere hva regjeringen vil gjøre for å hjelpe pensjonsfond og kommuner med å leve opp til sine internasjonale forpliktelser.

– Regjeringen jobber for en tostatsløsning. Samtidig investerer Oljefondet i israelske banker som finansierer ulovlige bosettinger, og undergraver muligheten for en bærekraftig palestinsk stat. Norske stortingsrepresentanter bør kreve at Finansministeren rydder opp, sier Stein Guldbrandsen, arbeidsutvalgsmedlem i Fagforbundet.

For ytterligere kommentarer, kontakt:

Kathrine Raadim, tlf 911 31 844

Stein Guldbrandsen, tlf 913 90 717