Ole Kristian Bjellaanes forlater stillingen som nyhetsredaktør i NTB etter 14 år

Etter nesten 14 år takker Ole Kristian Bjellaanes for seg som nyhetsredaktør. Han tok med seg erfaring fra Agderposten, Nationen, VG og Dagbladet da han i 1993 ble ansatt som journalist i NTB. Inn kommer Geir Terje Ruud, nå utviklingsdirektør i NTB. Han konstitueres i stillingen fra 1. januar.

Ole Kristian Bjellaanes forlater stillingen som nyhetsredaktør i NTB. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix

Fem år senere ble han nyhetsbyråets korrespondent i Brussel. Derfra kom han tilbake til Oslo, først som nyhetssjef i 2001, før han i februar 2005 tiltrådte som nyhetsredaktør i byrået. I perioden har han hatt ansvar for nyheter, tema, sport og nyhetsoperasjonen i Sydney som tar seg av NTBs nattjeneste.

Over 5000 nyhetsdøgn har kommet og gått på nyhetsredaktørens vakt.

- Jeg har vært leder av nyhetsredaksjonen med dens fantastiske medarbeidere i 14 år. Selv om ingen har bedt meg slutte nå, har jeg aldri sett det som aktuelt å skulle nærme seg pensjonsalderen i denne jobben. Jeg har merket at motivasjonen for å være helt "på" ikke lenger er like sterk. Og da er det riktig – både for meg og NTB - å overlate roret til noen andre, sier Bjellaanes.

Sjefredaktør og administrerende direktør Mads Yngve Storvik kommenterer Bjellaanes´ avgang på denne måten:

- Jeg hadde ikke ventet at han skulle velge å forlate stillingen nå, men jeg kan ikke si annet enn at jeg har forståelse for at han etter 14 år i denne jobben tar et skritt til siden. Ole Kristian har loset NTB gjennom ni norske valg og 18 statsbudsjett. Hans bidrag har vært avgjørende for at NTB i dag er mer relevant for norske medier enn noen gang, sier Storvik. - Jeg er fornøyd med at han blir i NTB. Fremover skal han jobbe med ulike prosjekter vi trenger å ferdigstille. Han skal også ha et særlig ansvar for det presseetiske arbeidet.

- Geir Terje Ruud konstitueres i stillingen frem til ny nyhetsredaktør er på plass. Geir Terje har lang og bred nyhetserfaring, blant annet som nyhetsleder på VG Nett og som digital sjefredaktør i danske Ekstra Bladet. Han er nå utviklingsdirektør i NTB. Vi går umiddelbart i gang med å rekruttere nyhetsredaktør, sier Storvik.

Tillitsverv:
Styreverv i Oslo Redaktørforening i seks år, (Leder, nestleder.)
Internasjonalt: Sitter i styret i pressefrihetsorganisasjonen International Press Institute, IPI

Inn kommer Geir Terje Ruud, nå utviklingsdirektør i NTB. Han konstitueres i stillingen fra 1. januar. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix
Sjefredaktør og administrerende direktør Mads Yngve Storvik.  Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Sjefredaktør og administrerende direktør Mads Yngve Storvik. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix