Olav Thon utnevner visekonsernsjef i Olav Thon Gruppen

VISEKONSERNSJEF: Ole-Christian Hallerud har blitt visekonsernsjef i Olav Thon Gruppen. Foto: Gry Traaen

Ole-Christian Hallerud har jobbet i Olav Thon Gruppen i 19 år i flere ulike stillinger, og har de siste årene sittet i konsernledelsen med ansvaret for eiendomsutvikling.

– Som konserndirektør i Olav Thon Gruppen har jeg allerede vært involvert i ulike forretningsområder, og jeg ser frem til å ta et større ansvar i gruppens virksomheter i Norge, Sverige, Belgia og Nederland, sier Ole-Christian Hallerud.

I 2013 opprettet Olav Thon en stiftelse, og Olav Thon Stiftelsen eier 100 % av aksjene i Olav Thon Gruppen AS. Olav Thon Stiftelsens formål er å eie og videreføre Olav Thon Gruppens omfattende forretningsvirksomhet. Ole-Christian Hallerud har sittet som styremedlem i Olav Thon Stiftelsen siden opprettelsen i 2013.

– Olav Thon og jeg har jobbet tett sammen i snart 19 år. Jeg føler meg privilegert over å få denne utnevnelsen og over å få være med på å lede et selskap som Olav Thon Gruppen videre, sier Hallerud.

Olav Thon Gruppen har ca. 8000 hel- og deltidsansatte og omsatte for 10,2 milliarder kroner i 2016. Resultatet før skatt var ca. 1,8 milliarder kroner samme år.

– I juni fyller jeg 94 år og jeg har vært daglig leder i Olav Thon Gruppen siden 1942. Jeg kommer fortsatt til å fungere som konsernsjef, men fant tiden moden for å få assistanse med stillingen som visekonsernsjef. Da jeg valgte nettopp Ole-Christian Hallerud som visekonsernsjef, var det på bakgrunn av hans glimrende innsats i Olav Thon Gruppen i de siste 19 årene. I forhold til mine mange utmerkede medarbeidere i min virksomhet, er Ole-Christian en ung mann med sine 46 år. Hans arbeidskapasitet, alder og kunnskap om eiendomsutvikling var avgjørende for at valget falt på Ole-Christian, sier Olav Thon.

Olav Thon har utnevnt Ole-Christian Hallerud som visekonsernsjef i Olav Thon Gruppen. Foto: Evenfoto.no

I 2018 hadde Thon Hotels ca. 11.800 rom fordelt på 80 hoteller i Norge, Brussel og Rotterdam.