Olav Thon utnevner visekonsernsjef i Olav Thon Gruppen

VISEKONSERNSJEF: Ole-Christian Hallerud har blitt visekonsernsjef i Olav Thon Gruppen. Foto: Gry Traaen

Ole-Christian Hallerud har jobbet i Olav Thon Gruppen i 19 år i flere ulike stillinger, og har de siste årene sittet i konsernledelsen med ansvaret for eiendomsutvikling.

– Som konserndirektør i Olav Thon Gruppen har jeg allerede vært involvert i ulike forretningsområder, og jeg ser frem til å ta et større ansvar i gruppens virksomheter i Norge, Sverige, Belgia og Nederland, sier Ole-Christian Hallerud.

I 2013 opprettet Olav Thon en stiftelse, og Olav Thon Stiftelsen eier 100 % av aksjene i Olav Thon Gruppen AS. Olav Thon Stiftelsens formål er å eie og videreføre Olav Thon Gruppens omfattende forretningsvirksomhet. Ole-Christian Hallerud har sittet som styremedlem i Olav Thon Stiftelsen siden opprettelsen i 2013.

– Olav Thon og jeg har jobbet tett sammen i snart 19 år. Jeg føler meg privilegert over å få denne utnevnelsen og over å få være med på å lede et selskap som Olav Thon Gruppen videre, sier Hallerud.

Olav Thon Gruppen har ca. 8000 hel- og deltidsansatte og omsatte for 10,2 milliarder kroner i 2016. Resultatet før skatt var ca. 1,8 milliarder kroner samme år.

– I juni fyller jeg 94 år og jeg har vært daglig leder i Olav Thon Gruppen siden 1942. Jeg kommer fortsatt til å fungere som konsernsjef, men fant tiden moden for å få assistanse med stillingen som visekonsernsjef. Da jeg valgte nettopp Ole-Christian Hallerud som visekonsernsjef, var det på bakgrunn av hans glimrende innsats i Olav Thon Gruppen i de siste 19 årene. I forhold til mine mange utmerkede medarbeidere i min virksomhet, er Ole-Christian en ung mann med sine 46 år. Hans arbeidskapasitet, alder og kunnskap om eiendomsutvikling var avgjørende for at valget falt på Ole-Christian, sier Olav Thon.

Olav Thon har utnevnt Ole-Christian Hallerud som visekonsernsjef i Olav Thon Gruppen. Foto: Evenfoto.no

Stenersgata 2

Olav Thon Gruppen eier eller forvalter ca. 100 kjøpesentre i Norge og 12 i Sverige. I 2015 var den totale butikkomsetning 62,5 milliarder kroner og 11,5 milliarder (svenske) kroner i de svenske sentrene.

Siden 2005 har Gruppen bygget og solgt over 1.500 boliger, hovedsakelig i Oslo og Akershus. Gruppen har ca. 1.150 boliger for utleie i Oslo-området, og er dermed en av de største aktørene i Oslo-markedet.

Thon Hotels er en av Norges største hotellkjeder med 11.610 rom fordelt på 78 hoteller i Norge, Belgia og Rotterdam. Thon Hotels er med 1.500 rom en av de største hotellaktørene i Brüssel.

Olav Thon Eiendomsselskap ASA ble etablert i 1982 og selskapet har vært børsnotert i Oslo siden 1983. Årlig leieinntektsnivå er fra 1983 økt fra 27 millioner kroner til 2,7 milliarder kroner og børsverdien er økt fra 200 millioner kroner til 15,3 milliarder ved inngangen til tredje kvartal 2016.