Olav Thon Gruppens årsrapport: Solid vekst ga et resultat på 1,8 milliarder kroner i 2016

Olav Thon Gruppen utvikler seg positivt, og resultat før skatt i 2016 økte til nesten 1,8 milliarder kroner, det høyeste overskuddet noensinne.

Olav Thon Gruppen er i hovedsak engasjert innen eiendoms- og hotellvirksomhet med merkevarene Thon Eiendom og Thon Hotels. Bildet viser Thon Eiendoms boligprosjekt Lehmanns Brygge i Drøbak.

– Vi er godt fornøyd med utviklingen i 2016, og vi viser nok en gang at Olav Thon Gruppen leverer gode resultater selv med svak vekst i norsk økonomi, sier konserndirektør for finans, Arne B. Sperre.

Olav Thon Gruppen er i hovedsak engasjert innen eiendoms- og hotellvirksomhet med merkevarene Thon Eiendom og Thon Hotels.

Konsernets driftsinntekter økte med 8 % til 10,2 milliarder kroner, og resultatet før skatter økte til 1.784 millioner kroner.

– Våre operative virksomheter utvikler seg tilfredsstillende og vi kan presentere en god vekst både i Thon Eiendom og den norske virksomheten til Thon Hotels, sier Sperre.

Store investeringer i 2016
Samlede investeringer i 2016 var 6,6 milliarder kroner, og konsernets markedsposisjon i det norske og svenske kjøpesentermarkedet er betydelig styrket både ved kjøp av nye kjøpesentre og utvidelser av eksisterende sentre.

Årlig leieinntektsnivå i eiendomsporteføljen økte med 8 % til 5.275 millioner kroner, og ledigheten var på kun 3 %.

Eier og forvalter 111 kjøpesentre
Olav Thon Gruppen har nå 111 kjøpesentre i eie og forvaltning, og er Skandinavias største kjøpesenteraktør. Markedsposisjonen i det norske og svenske kjøpesentermarkedet er solid, og i porteføljen inngår Norges 6 største kjøpesentre i 2016. I Sverige er Olav Thon Gruppen nå blitt den største kjøpesenteraktøren.

Butikkomsetningen i kjøpesenterporteføljen som eies av konsernet i Norge og Sverige økte i 2016 med 7 % til 66 milliarder kroner.

Oppussing av Thon Hotels
Thon Hotels har nå 11.610 rom fordelt på 78 hoteller i Norge og utlandet.

I 2016 har Thon Hotels fortsatt med en omfattende modernisering av hotellporteføljen, og en stor del av hotellene har blitt pusset opp med fargerikt og moderne interiør. Satsingen på design, teknologi og mat har ført til flere topplasseringer på nettstedet TripAdvisor.com og førsteplass i Norges beste frokost-konkurransen til Twinings.

– Thon Hotel Rosenkrantz Oslo har ligget på topp som Oslos mest populære hotell på TripAdvisor i to år nå, og i januar 2017 ble de kåret til Norges beste hotell. Thon Hotel Rosenkrantz Bergen er også det mest populære hotellet i sin by på TripAdvisor. At gjestene foretrekker og liker Thon Hotels er veldig positivt, og gir hotellkjeden gode markedsmuligheter i tiden fremover, sier Arne B. Sperre.

Les hele årsrapporten her (pdf)

Konsernsjef Olav Thon. Foto må krediteres med: Evenfoto.no

Stenersgata 2

Olav Thon Gruppen eier eller forvalter ca. 100 kjøpesentre i Norge og 12 i Sverige. I 2015 var den totale butikkomsetning 62,5 milliarder kroner og 11,5 milliarder (svenske) kroner i de svenske sentrene.

Siden 2005 har Gruppen bygget og solgt over 1.500 boliger, hovedsakelig i Oslo og Akershus. Gruppen har ca. 1.150 boliger for utleie i Oslo-området, og er dermed en av de største aktørene i Oslo-markedet.

Thon Hotels er en av Norges største hotellkjeder med 11.610 rom fordelt på 78 hoteller i Norge, Belgia og Rotterdam. Thon Hotels er med 1.500 rom en av de største hotellaktørene i Brüssel.

Olav Thon Eiendomsselskap ASA ble etablert i 1982 og selskapet har vært børsnotert i Oslo siden 1983. Årlig leieinntektsnivå er fra 1983 økt fra 27 millioner kroner til 2,7 milliarder kroner og børsverdien er økt fra 200 millioner kroner til 15,3 milliarder ved inngangen til tredje kvartal 2016.