Olav Thon Gruppens årsrapport 2018

2018 var et godt år for Olav Thon Gruppen. Resultatet før skatter ble 4,9 milliarder kroner.

Årsrapport 2018. Foto: Morten Hjertø/Olav Thon Gruppen

2,1 milliarder av konsernets resultat kommer fra verdiøkning på eiendomsporteføljen og fastrenteavtaler. Resultatet før verdiendringer og skatter ble 2,8 milliarder kroner, en økning på 5 % sammenlignet med 2017.

– Vi er godt fornøyd med utviklingen i 2018, og tallene viser at Olav Thon Gruppen leverer solide resultater selv med en noe svakere markedssituasjon for konsernets kjøpesentre, sier konserndirektør for finans, Arne B. Sperre.

– Resultatveksten fremkommer både som følge av ferdigstilte eiendomsprosjekter, økte leieinntekter, resultatfremgang i Thon Hotels og lavere finanskostnader, sier Sperre.

Boligsalg og næringseiendom
I 2018 ferdigstilte Olav Thon Gruppen 3 boligeiendommer med totalt 230 boliger. Leieinntektene fra konsernets bolig- og næringseiendommer (utenom kjøpesenter) utgjorde over 1,2 milliarder kroner. Markedsutviklingen for sentrale kontoreiendommer i Oslo-området var positiv med fallende ledighet og stigende leiepriser.

Kjøpesentereiendom
Olav Thon Gruppen er Skandinavias største kjøpesenteraktør og markedsleder både i Norge og Sverige. Ved årsskiftet eide Olav Thon Gruppen 78 kjøpesentre i Norge og Sverige, og forvaltet 21 sentre for andre eiere.

I Norge økte butikkomsetningen i kjøpesenterporteføljen 1,5 % til 64,5 milliarder kroner, mens økningen i Sverige var 3,4 % med 14 milliarder svenske kroner.

Kjøpesentrene ble videreutviklet i 2018 for å møte konkurransen fra netthandel og nye forbrukertrender.

– Vi ønsker å styrke kjøpesentrenes posisjon som sentrale møteplasser for opplevelser og handel ved å utvide sentrene med nye og spennende butikker, kinosentre og serveringssteder, sier Arne B. Sperre.

Hotell
Thon Hotels har 11.870 rom fordelt på 80 hoteller i Norge og utlandet.

Modernisering av hotellporteføljen fortsatte i 2018, og en stor del av hotellene har blitt pusset opp med fargerik og moderne interiør. Satsingen på design, teknologi og mat har ført til flere topplasseringer på nettstedet TripAdvisor, samt flere prestisjefylte kåringer.

Med høyere rompris og beleggsprosent i både Norge og Belgia oppnådde Thon Hotels også i 2018 en resultatfremgang.

Les hele årsrapporten her

Årsrapport 2018. Foto: Morten Hjertø/Olav Thon Gruppen

I 2018 eide og forvaltet Olav Thon Gruppen 99 kjøpesentre i Norge og Sverige.

I 2018 hadde Thon Hotels ca. 11.900 rom fordelt på 80 hoteller i Norge, Brussel og Rotterdam.