Olav Thon Gruppen oppnådde et godt resultat i første halvår av 2018

Olav Thon Gruppen fikk et resultat på 1,3 milliarder kroner, som er en betydelig resultatvekst sammenlignet med første halvår i fjor.

Olav Thon Gruppen og HAV Eiendom AS eier Diagonale-prosjektet som består av et kontorbygg  og et studentbygg i Bjørvika i Oslo. Foto: Olav Thon Gruppen
Olav Thon Gruppen og HAV Eiendom AS eier Diagonale-prosjektet som består av et kontorbygg og et studentbygg i Bjørvika i Oslo. Foto: Olav Thon Gruppen

Konsernets driftsinntekter ble 5.404 millioner kroner, og resultatet før skatter økte til 1.332 millioner kroner - det høyeste halvårsresultat noensinne i Olav Thon Gruppen.

– Den gode resultatutviklingen fortsatte i første halvår 2018, og konsernets resultat før skatter økte med hele 300 millioner kroner fra første halvår i 2017. Resultatveksten kan forklares både av høyere leieinntekter og økte salgsgevinster i eiendomsvirksomheten, resultatfremgang i Thon Hotels og en betydelig nedgang i konsernets rentekostnader, sier konserndirektør for finans, Arne B. Sperre.

Kjøpesenter, næringseiendom, bolig og hotell
Ved halvårsskiftet eide og forvaltet Olav Thon Gruppen 101 kjøpesentre i Norge og Sverige, og rundt 400 andre næringseiendommer og boligeiendommer. Årlige leieinntektsnivå i eiendomsporteføljen var 5.490 millioner kroner ved utgangen av første halvår.

Thon Hotels hadde ved halvårsskiftet 11.600 hotellrom fordelt på 78 hoteller i Norge og utlandet.

– Våre virksomheter er i godt driv og utvides stadig. Olav Thon Gruppens investeringer i første halvår var 1,7 milliarder kroner, og majoriteten av disse var eiendomsprosjekter. Et betydelig antall av konsernets kjøpesentre utvides og fornyes, blant annet for å tilpasse seg digitaliseringen av varehandelen. Fornyelsen av Thon Hotels fortsetter, og stadig flere hoteller åpnes i en ny og tidsriktig drakt, sier Sperre.

Last ned halvårsrapport for 2018 her

I tillegg til kjøpesenter eier Olav Thon Gruppen ca. 500 næringseiendommer i Norge og utlandet. Denne del av porteføljen består i hovedsak av kontor-og forretningslokaler sentralt i Oslo, samt hotelleiendommer i Norge og Brüssel.