Olav Thon Gruppen halvårsrapport – Resultatvekst også i første halvår 2016

I første halvår oppnådde Olav Thon Gruppen et resultat før skatt på 927 millioner kroner, selv etter at engasjementet på Rygge Sivile Lufthavn ble nedskrevet med 173 millioner kroner.

Skandinavias ledende kjøpesenteraktør
Olav Thon Gruppen har nå 109 kjøpesentre i eie og forvaltning, og er bygget opp til å bli Skandinavias ledende kjøpesenteraktør. Markedsposisjonen i det norske og svenske kjøpesentermarkedet er solid, og i porteføljen inngår Norges 6 største kjøpesentre i 2016. I Sverige har Olav Thon Gruppen nå inntatt posisjonen som en av de største aktørene.

I første halvår økte butikkomsetningen i konsernets kjøpesentre i Norge og Sverige til 35 milliarder kroner.

Eiendomsporteføljen vokser
I første halvår økte årlig leieinntektsnivå i eiendomsporteføljen med 60 millioner kroner til 4.960 millioner kroner, og ledigheten var uendret på 2 %.

Thon Hotels moderniserer hotellene
Thon Hotels moderniserer og oppgraderer hotellporteføljen og stadig flere enheter fremstår i ny fargerik og tidsriktig utgave. De 2 «nye» hotellene Thon Hotels Rosenkrantz i Oslo og Bergen er begge rangert som nummer 1 av TripAdvisor i sine lokalmarkeder.

På tross av hotellstreiken i Norge i april/ mai og terroraksjonene i Brüssel i mars, oppnådde Thon Hotels driftsresultater omtrent på samme nivå som fjoråret.

Godt resultat i første halvår.
Konsernets driftsinntekter økte med 7 % til 5 milliarder kroner, og resultatet før skatter økte til 927 millioner kroner.

-Vi er relativt godt fornøyd med «Rikets tilstand» i første halvår, sier konserndirektør finans Arne B. Sperre.

-Svak utvikling i norsk økonomi medfører lavere renter, dette bidrar til lavere rentekostnader selv med økt gjeld. Våre operative virksomheter preges mindre av nedgangen i oljepriser og oljerelaterte bransjer, og vi kan presentere god vekst i butikkomsetningen på kjøpesentrene og i konsernets leieinntekter, sier konserndirektør finans Arne B. Sperre.

Les hele rapporten her

I 2018 hadde Thon Hotels ca. 11.800 rom fordelt på 80 hoteller i Norge, Brussel og Rotterdam.