Olav Thon Gruppen advarer mot falske e-poster

En rekke falske fakturaer har blitt sendt ut via e-post hvor svindlerne utgir seg for å være fra Olav Thon Eiendomsselskap.

SVINDEL: Her er et eksempel på en falsk faktura som svindlere sender ut og utgir seg for å være Olav Thon Eiendomsselskap. Olav Thon Gruppen ber om at alle som mottar slike "fakturaer" om å slette dem og ikke klikke på linker.

Torsdag 2. mars har Olav Thon Gruppen fått en rekke henvendelser fra privatpersoner som har mottatt falske fakturaer på e-post der svindlere utgir seg for å være Olav Thon Eiendomsselskap.

Sikkerhetssjef i Olav Thon Gruppen, Ola Stavnsborg, ber alle som mottar slike falske fakturaer om å slette dem og å ikke åpne linker i disse e-postene.

– Vi fikk de første telefonene i ettermiddag fra privatpersoner som har mottat disse svindelfakturaene og de lurte på hva dette var for noe. Olav Thon Gruppen sender ikke ut fakturaer på denne måten og vi anmoder alle som får slike e-poster om å slette dem. Vi anbefaler også at folk ikke åpner vedlegg og ikke klikker på linker som kan forekomme i slike e-poster, sier Ola Stavnsborg.

Vedlagt følger et eksempel på en svindelfaktura der svindlerne utgir seg for å være Olav Thon Eiendomsselskap asa.

Ved starten av 2018 hadde OTG 98 kjøpesentre i eie og forvaltning i Norge og 11 i Sverige. I 2017 var den den samlede butikkomsetningen i Norge 67,0 milliarder kroner, og i Sverige 13,3 milliarder svenske kroner.

Olav Thon Eiendomsselskap ASA ble etablert i 1982 og selskapet har vært børsnotert i Oslo siden 1983. Årlig leieinntektsnivå har økt fra 27 millioner i 1983 til 2.910 millioner ved starten av 2018. Børsverdien har i den samme perioden økt fra 200 millioner kroner til 17,4 milliarder kroner.