Olav Thon Gruppen advarer mot falske e-poster

En rekke falske fakturaer har blitt sendt ut via e-post hvor svindlerne utgir seg for å være fra Olav Thon Eiendomsselskap.

SVINDEL: Her er et eksempel på en falsk faktura som svindlere sender ut og utgir seg for å være Olav Thon Eiendomsselskap. Olav Thon Gruppen ber om at alle som mottar slike "fakturaer" om å slette dem og ikke klikke på linker.

Torsdag 2. mars har Olav Thon Gruppen fått en rekke henvendelser fra privatpersoner som har mottatt falske fakturaer på e-post der svindlere utgir seg for å være Olav Thon Eiendomsselskap.

Sikkerhetssjef i Olav Thon Gruppen, Ola Stavnsborg, ber alle som mottar slike falske fakturaer om å slette dem og å ikke åpne linker i disse e-postene.

– Vi fikk de første telefonene i ettermiddag fra privatpersoner som har mottat disse svindelfakturaene og de lurte på hva dette var for noe. Olav Thon Gruppen sender ikke ut fakturaer på denne måten og vi anmoder alle som får slike e-poster om å slette dem. Vi anbefaler også at folk ikke åpner vedlegg og ikke klikker på linker som kan forekomme i slike e-poster, sier Ola Stavnsborg.

Vedlagt følger et eksempel på en svindelfaktura der svindlerne utgir seg for å være Olav Thon Eiendomsselskap asa.

Stenersgata 2

Olav Thon Gruppen eier eller forvalter ca. 100 kjøpesentre i Norge og 12 i Sverige. I 2015 var den totale butikkomsetning 62,5 milliarder kroner og 11,5 milliarder (svenske) kroner i de svenske sentrene.

Siden 2005 har Gruppen bygget og solgt over 1.500 boliger, hovedsakelig i Oslo og Akershus. Gruppen har ca. 1.150 boliger for utleie i Oslo-området, og er dermed en av de største aktørene i Oslo-markedet.

Thon Hotels er en av Norges største hotellkjeder med 11.610 rom fordelt på 78 hoteller i Norge, Belgia og Rotterdam. Thon Hotels er med 1.500 rom en av de største hotellaktørene i Brüssel.

Olav Thon Eiendomsselskap ASA ble etablert i 1982 og selskapet har vært børsnotert i Oslo siden 1983. Årlig leieinntektsnivå er fra 1983 økt fra 27 millioner kroner til 2,7 milliarder kroner og børsverdien er økt fra 200 millioner kroner til 15,3 milliarder ved inngangen til tredje kvartal 2016.