Olav Thon Eiendomsselskap: Rapport 4. kvartal og foreløpig årsresultat

Olav Thon Eiendomsselskap hadde et resultat før skatter på 4,4 milliarder kroner i 2015. Konsernet hadde en solid avslutning på 2015 og resultat før skatter i 4.kvartal ble 1,1 milliarder kroner. Vekst i leieinntektene, stabile finanskostnader og en betydelig verdiøkning på eiendomsporteføljen bidro til det gode resultatet. Resultat før skatter og verdiendringer økte med 8 % fra 2014 og beløp seg til 1,38 milliarder kroner – det høyeste resultat noensinne.

Norges ledende kjøpesenterselskap
Olav Thon Eiendomsselskap har i dag 94 kjøpesentre i eie og forvaltning. Markedsposisjonen i det norske kjøpesentermarkedet er svært solid og i porteføljen inngår blant annet 6 av landets 7 kjøpesentre med høyest butikkomsetning i 2015. Omsetningsveksten fra i fjor er tilfredsstillende, og vurderes til ca. 3 % på sammenliknbart areal.

Økt markedsverdi på eiendomsporteføljen
Den høye etterspørselen etter næringseiendom både fra Norske og utenlandske investorer bidro til økte priser på næringseiendom og dermed høyere markedsverdi på konsernets eiendomsportefølje.

- Det er positivt at våre kjøpesentre øker omsetningen på sammenlignbare areal med 3 % i en tid hvor det er økt usikkerhet blant norske forbrukere, uttaler konserndirektør finans Arne B. Sperre i en kommentar.

Sperre legger til at selskapet er godt fornøyd med å kunne fremvise en betydelig resultatvekst også før verdiendringene av eiendomsporteføljen.

Les kvartalsrapporten her

Ved starten av 2018 hadde OTG 98 kjøpesentre i eie og forvaltning i Norge og 11 i Sverige. I 2017 var den den samlede butikkomsetningen i Norge 67,0 milliarder kroner, og i Sverige 13,3 milliarder svenske kroner.

Olav Thon Eiendomsselskap ASA ble etablert i 1982 og selskapet har vært børsnotert i Oslo siden 1983. Årlig leieinntektsnivå har økt fra 27 millioner i 1983 til 2.910 millioner ved starten av 2018. Børsverdien har i den samme perioden økt fra 200 millioner kroner til 17,4 milliarder kroner.