Olav Thon Eiendomsselskap: Rapport 4. kvartal og foreløpig årsresultat

Olav Thon Eiendomsselskap hadde et resultat før skatter på 4,4 milliarder kroner i 2015. Konsernet hadde en solid avslutning på 2015 og resultat før skatter i 4.kvartal ble 1,1 milliarder kroner. Vekst i leieinntektene, stabile finanskostnader og en betydelig verdiøkning på eiendomsporteføljen bidro til det gode resultatet. Resultat før skatter og verdiendringer økte med 8 % fra 2014 og beløp seg til 1,38 milliarder kroner – det høyeste resultat noensinne.

Norges ledende kjøpesenterselskap
Olav Thon Eiendomsselskap har i dag 94 kjøpesentre i eie og forvaltning. Markedsposisjonen i det norske kjøpesentermarkedet er svært solid og i porteføljen inngår blant annet 6 av landets 7 kjøpesentre med høyest butikkomsetning i 2015. Omsetningsveksten fra i fjor er tilfredsstillende, og vurderes til ca. 3 % på sammenliknbart areal.

Økt markedsverdi på eiendomsporteføljen
Den høye etterspørselen etter næringseiendom både fra Norske og utenlandske investorer bidro til økte priser på næringseiendom og dermed høyere markedsverdi på konsernets eiendomsportefølje.

- Det er positivt at våre kjøpesentre øker omsetningen på sammenlignbare areal med 3 % i en tid hvor det er økt usikkerhet blant norske forbrukere, uttaler konserndirektør finans Arne B. Sperre i en kommentar.

Sperre legger til at selskapet er godt fornøyd med å kunne fremvise en betydelig resultatvekst også før verdiendringene av eiendomsporteføljen.

Les kvartalsrapporten her

I 2018 hadde Thon Hotels ca. 11.800 rom fordelt på 80 hoteller i Norge, Brussel og Rotterdam.