Olav fra Luster er Årets unge bonde 2018

Olav Høiheim Einan fra Luster kommune ble kåret til Årets unge bonde 2018 under Agroteknikk messen på Lillestrøm lørdag 10.november.
Olav Høyheim Eian ble kåret til Årets unge bonde.

Den unge bonden fra Sogn og Fjordane ble stemt frem blant hele 311 nominasjoner. Deretter utkonkurrerte han 15 semifinalister og fem finalister før en enstemmig jury kåret Olav som vinner.

Årets unge bonde er et samarbeid mellom Norges Bygdeungdomslag, McDonald’s Norge og Felleskjøpet Agri. Hensikten med kåringen er å øke rekrutteringen til norsk landbruk og sette fokus på produksjonen av norsk kvalitetsmat.

Bærekraftig utnyttelse av lokale ressurser

Kriteriene for å bli Årets unge bonde er at bonden må være matprodusent, under 35 år, og et sunt forbilde som kan inspirere flere kloke hoder og driftige hender til å finne veien til norsk landbruk. I år har konkurransen i tillegg hatt spesielt fokus på bærekraftig landbruk.

–  Årets vinner tilfredsstiller alle kriterier i konkurransen. Han har stort fokus på bærekraftig produksjon og drift og har lagt en enorm arbeidsinnsats i å bygge ut gården med bruk av lokale ressurser på en imponerende måte, sier juryleder og Landbruks- og matminister Bård André Hoksrud.

I 2018 er det niende gang Årets unge bonde arrangeres. Siden oppstarten har over 2600 norske bønder blitt nominert til prisen som oppfattes som svært viktig for rekruttering til landbruket.

Flott representant for norsk landbruk

29-åringen fra Luster fikk blant annet skryt av juryen for sin landbruksfaglige kompetanse, langsiktige og fremtidsrettede fokus, sin allsidighet og evne til risikospredning gjennom etablering av nye driftsområder. Han trekkes frem som en svært god representant for den vanlige, norske bonden og som et forbilde til inspirasjon.

– Olav er driver allsidig og mestrer alt fra dyrehold og beitedrift til mekanikk, tømmerhogst, snekkervirksomhet og kontorarbeid. Han er svært god representant for norsk landbruk som viser hvor viktig og meningsfylt bondeyrket er, sier Hoksrud.

Hele begrunnelsen kan du lese nederst i saken.

Som vinner av Årets unge bonde får Einan 20.000 kroner i reisestipend og et gavekort på 10.000 kroner av Felleskjøpet Agri. I tillegg vil Norske Landbrukstjenester sponse en avløser på gården i inntil én uke.

Juryen som kåret vinneren av Årets unge bonde ble ledet av mat- og landbruksminister Bård Hoksrud og bestod også av:

• Hilde Øverby, leder for kvalitet og CSR i McDonalds Norge
  • Lars Petter Bartnes, leder i Norges Bondelag.
  • Tora Voll Dombu, leder i Norges Bygdeungdomslag.
  • Anne Kjersti Bakken, seniorforsker ved NIBIO
  • Anne Jødahl Skuterud, styreleder i Felleskjøpet Agri
  • Cecilie Nilsen, bonde og vinner av Årets unge bonde 2017.

Årets unge bonde er del av prosjektet Landbruket NXT som også inkluderer rekrutteringskampanjen Grønn utdanning. Besøk gjerne vår Facebook-side eller nettside www.landbruketnxt.no for å lese mer om prosjektene.

Juryens begrunnelse – Årets unge bonde 2018:

Vinneren av Årets unge bonde 2018 tenker langsiktig og fremtidsrettet og driver risikospredning gjennom å etablere stadig nye driftsområder. Vinneren har solid landbruksfaglig utdannelse og kunnskap. Den unge bonden tok tidlig over ansvaret på gården og har turt å satse for å utvikle denne til et levebrød. Fokus på bærekraftige løsninger preger årets vinner som har lagt inn en enorm arbeidsinnsats i å bygge ut gården med bruk av lokale ressurser i et ulendt terreng og med driftsmessige utfordringer på inn- og utmark. Vedkommende utnytter husdyrgjødsla fra egen produksjon på en god måte og har bygd ut vanningsanlegg som har sikret store grasavlinger av høy kvalitet selv med årets utfordrende sommer.

Den unge bonden er allsidig og mestrer alt fra dyrehold – og beitedrift til mekanikk, tømmerhogst, snekkervirksomhet og kontorarbeid. Det meste av arbeidet på gården utfører bonden selv.

Årets unge bonde 2018 er en utmerket representant for den vanlige norske bonden og er et flott forbilde til inspirasjon for mange. Han viser at bondeyrket er meningsfylt arbeid og at man med rett innstilling, solid kunnskap og en stor porsjon arbeidslyst kan skape og utvikle en arbeidsplass det er mulig å leve av.

Vi gratulerer Olav Høiheim Einan fra Luster Kommune med tittelen Årets Unge bonde 2018.

Olav Høyheim Eian ble kåret til Årets unge bonde.