Økt trygghet for passasjerer og gående på Gol og Geilo stasjon
Regjeringen har gått inn for å bygge en planfri passasjerovergang mellom plattformene på Geilo og Gol stasjon. Bane NOR har fått i oppdrag av Jernbanedirektoratet å starte bygging på Geilo, og planlegging på Gol.
- Jeg har gleden av å fortelle at Bane NOR får midler til å bygge gangbro på Geilo stasjon. En gangbro høres kanskje ikke så stort ut, men denne blir viktig for Geilo som knutepunkt, sa statsminister Erna Solberg, på en solfylt perrong på Geilo stasjon i dag.
Med 5500 hytter og like mange hotellsenger er Geilo en av de travleste stasjonene på Bergensbanen. Gol stasjon er et viktig regionalt knutepunkt i Hallingdal der jernbanen møter busser mot Hemsedal/Sogn og Valdres. Begge stasjonene er også krysningspunkt for godstog.
- Vi er veldig glade for å få midler til å fjerne planovergangen og få tryggere kryssing av sporet for fotgjengere, sa banesjef på Bergensbanen Øst, Bane NOR, Guro Torpe.
Ny bro knytter sentrum med skianlegget
Utvikling av Geilo stasjon er et samarbeid mellom Hol kommune, Buskerud fylkeskommune/Buskerud kollektivtrafikk og Statens vegvesen, samt skinæringen på Geilo. Flere tiltak er gjennomført de senere årene for å oppgradere stasjonsområdet. En ny bro vil skape en ny og sikker planfri forbindelse for gående på tvers av jernbanelinjen. Broen gjør det mulig å fjerne planovergangen inne på stasjonsområdet, som blir et viktig sikkerhetstiltak da dagens kryssing kan føre til farlige situasjoner.
Et viktig tiltak for godstrafikken
Planfri kryssing er også et godstiltak ved at ventetiden for godstog reduseres. Tiltaket bidrar dermed til et transportsystem som er sikkert, fremmer verdiskapning og effektiv godsframføring på strekningen Oslo- Bergen.
Redusert ventetid for godstog vil også ha en positiv fremtidig effekt ved innføring av det felleseuropeiske signalanlegget ERTMS.
Spleiselag på Geilo stasjon
Tiltaket er lagt til grunn å være et spleiselag der staten yter et anleggsbidrag til gangbroløsningen over sporene med adkomst til plattformene. Hol kommune skal være byggherre og tiltakshaver for broen. Kommunen har allerede detaljplan og tegninger klare, og Bane NOR vil inngå utbyggingsavtale med Hol kommune.
Arbeidet med byggeforberedelser starter opp i nær fremtid, og ibruktagelse er planlagt i desember 2020. Det er satt av 30 millioner kroner til prosjektet.
Bedre sikkerhet på Gol stasjon
På Gol er stasjonsområdet uoversiktlig. Det har oppstått flere farlige situasjoner og tiltak må derfor til for å bedre sikkerheten og gjøre stasjonen tryggere og mer effektiv for både gods- og persontransport.
Tiltak på Gol stasjon skal føre til mer effektiv og raskere togframføring for godstog og samtidig bedre forholdene for persontrafikk på stasjonen. Dagens planovergang skal derfor erstattes med løsning for planfri kryssing.
Arbeidet igangsettes nå med utarbeidelse av prosjektstyringsdokument. I henhold til avtalen skal detaljplanarbeidet være avsluttet innen september 2020 med mål om ibruktagelse høsten 2022.
Kostnad for hele planleggingen på Gol er 20 millioner kroner, hvorav 10 millioner kroner er satt av i 2019 og 10 millioner kroner i 2020.
Bilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom