Økt inntjening for Jotun

(Sandefjord, 25. september, 2013) Jotunkonsernet har økt salget med seks prosent så langt i 2013.
Morten Fon, Konserndirektør, Jotun

I årets åtte første måneder har Jotun solgt maling og pulverlakker for NOK 8 174 millioner. Dette er en økning fra NOK 7 686 millioner for samme periode i fjor. Særlig bidro økt salg i Midtøsten og Sentral-Asia til salgsøkningen på seks prosent.

Jotunkonsernets driftsresultat for perioden fra årsskiftet og til utgangen av august var på NOK 1 050 millioner, en økning på 18 prosent sammenlignet med fjoråret.

Høydepunkter

• Omsetningsvekst på seks prosent
  • Volumvekst og bedre marginer sammenlignet med 2012, som følge av stabile råvarepriser og god produktmiks
  • Etablert i nye markeder som Myanmar, Bangladesh og Marokko

Salget innenfor marine-segmentet er svakt som følge av nedgang i nybyggingsmarkedet. Det forventes ikke en bedring i dette markedet på kort sikt.

Langsiktig perspektiv og investeringer

Jotuns totale investeringer var på NOK 489 millioner for årets første åtte måneder. De viktigste investeringene er:

• Bygging av nye fabrikker i Russland og Brasil.
  • Ferdigstilling av nytt produksjonsanlegg i Qingdao i Kina

Solid finansiell posisjon

Jotuns egenkapitalandel var på 52 prosent ved utgangen av august 2013. Selskapet har tilfredsstillende likviditet og lite netto rentebærende gjeld.

Konsernsjef Morten Fon sier i en kommentar til resultatet:

“Jeg er godt fornøyd med at Jotun lykkes med fortsatt vekst i salg og resultat i en verden som stadig er i endring.”

“Råvarer utgjør om lag 60 prosent av våre totale kostnader. Utsiktene til stabile råvarepriser i tiden framover er derfor viktig for Jotun”

“Jotun har investert nesten en halv milliard kroner i nye og eksisterende fabrikker og anlegg. Dette er i tråd med vår strategi, og er viktig for å møte framtidig vekst”.

Utsikter for resten av året

“Jotun har en solid posisjon i viktige vekstmarkeder. Denne posisjonen vil, sammen med vår organiske vekststrategi, bidra til fortsatt økt salg. Oppbygging av kapasitet, innovasjoner og utvikling av ansatte gjør Jotun godt rustet for fremtiden.”

Finansielle nøkkeltall (IFRS, millioner kroner) 1. januar – 31. august

% Endring