Økt innsats mot tvangsekteskap og kjønnslemlestelse

Stiftelsen Født Fri har fått fornyet tillit i Statsbudsjettet 2019. Født Fri ønsker med dette å satse enda hardere på kampen mot tvangsekteskap, negativ sosial kontroll og kjønnslemlestelse.

Fra venstre Rania Al-Nahi, leder i Født Fri Shabana Rehman, Laial Ayoub, Nadine Al-Mustafa, Dana Manouchehri

Det er store mørketall både når det gjelder kjønnslemlestelse, tvangsekteskap og negativ sosial kontroll og Født Fri ønsker å gjøre mer forskning på dette i 2019.

- Født Fri er ydmyke og takknemlige for at vi nå kan få jobbe videre med dette viktige samfunnsoppdraget som har blitt tildelt oss og vi takker for tilliten. Med disse midlene blir det nå mulig å fortsette arbeidet for å sikre individets frihet, kjempe for spesielt barn og unges rettigheter og frihetskultur, sier leder i Født Fri Shabana Rehman.

Født Fri bekjemper all æresrelatert skamvold og organiserer den viktigste likestillingskampen i dag. Født Fri gjør det ved å samarbeide kreativt med alle som har samme fokus.

- Jeg og Venstre heier på født fri. Vi trenger barn, unge og voksne til å være helt frie - og frie fra mentalt fengslende lenker, og jeg har stor tro på at født fri vil bidra til å knuse de usynlige mentale lenkene, sier stortingspolitiker Abid Raja fra Venstre.

Allerede på noen måneder etter vi åpnet har Født Fri skapt et omfattende høstprogram med så mye positiv aktivisme, åpenhet for endring og vi gleder oss til å fortsette med å mobilisere videre.

- Vi er svært takknemlige til Venstre og Solberg-regjeringen for at de ser viktigheten av dette arbeidet. Vi skal jobbe utrettelig for å vise at dette er et arbeid vi tar alvorlig, avslutter Rehman.

Leder i Født Fri, Shabana Rehman, tlf. 40 38 16 39, shabana@fodtfri.no