Økt dieselavgift vil ramme distriktene

Den blågrønne regjeringen varsler at dieselavgiften kan bli satt opp for å få fortgang i elbilsalget. -Det vil være urettferdig for folk i distriktene, hvor langt færre har skaffet seg elbil enn i byene, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.
Fortsatt elbilfordeler og bedre ladeinfrastruktur er gode grep for å sikre elbilsalget. Økt dieselavgift vil være urettferdig, spesielt for folk i distriktene.

Det er et politisk mål at det kun skal selges nullutslippsbiler fra2025. Men dersom dette ikke er innen rekkevidde om noen år, åpner den nye Høyre, Venstre og Frp-regjeringen for å skru opp veibruksavgiften på diesel.

-Svært mange nordmenn har dieselbil. Spesielt i distriktene er det færre som har gjort overgangen til elbil, fordi utvalget av store, familievennlige elbiler fortsatt er for lite. Skal de bli straffet fordi de ikke har kunnet bytte ut bilen før? spør Sagedal.

Elbilskifte krever flere ladestasjoner der folk bor

Elbil har lenge vært et fenomen rundt byene og der det er tett med bomringer. I distriktene har utskiftningen gått saktere også på grunn av mangel på ladestasjoner.

-Hvis alle skal kjøpe elbiler fra 2025 må de kunne lade bilen også. Det krever et helt nytt tempo i byggingen av ladestasjoner der folk bor og reiser, sier Sagedal

Viktig at elbilfordelene fredes i fire nye år

Regjeringen freder elbilfordelene på engangsavgiften og momsfritaket hele 4-årsperioden. De skal også starte arbeidetmedet nytt system for kjøpsavgiftene

-Det er veldig bra at regjeringen freder elbilfordelene. Det er enormt viktig medpositive virkemidler for å folk til å kjøpe elbilSelv små justeringer i avgiftene påvirker bilsalget. Derfor er det bra at regjeringen nå starter arbeidet på et nytt system for kjøpsavgiftene. Dette gir forutsigbarhet for forbrukerne og et tryggere bruktbilmarked.Vi forutsetter at en ny ordning vil bety lavere avgifter, slik at flere vil ha råd til å skaffe en ny, trafikksikker bil med lave utslipp, sier Sagedal.