Økning i salget av eksotiske reiser

Drømmer du om sol, vaiende palmer og endeløse strender? Da er du ikke alene! Salget av eksotiske reiser øker stadig i følge Norges største reisearrangør.

Vakre Maldivene et av Vings største eksotiske reisemål på vinterstid, med en salgsøkning på 46 prosent sammenlignet med samme tid i fjor.

– ­Denne vinteren har vi hatt en vekst på hele 30 prosent mot samme tid i fjor, forteller informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff.

Det å fly litt lengre for varme og gode opplevelser skremmer ikke nordmenn som vil ha et avbrekk fra slafs og kulde i vinterhalvåret.

Ifølge Røhr-Staff er Maldivene et av Vings største eksotiske reisemål på vinterstid, med en salgsøkning på 46 prosent sammenlignet med samme tid i fjor.

– Thailand er fortsatt også en klar favoritt, og mye av årsaken til dette er nok at vi har direktefly til Phuket. Men også Bali og Mauritius er populære reisemål nå på vinteren, sier Røhr-Staff.

Et annet reisemål som også har blitt svært populært er Dubai, som Ving har mer enn fordoblet salget til.

– Storby, med alt det har å by på, kombinert med sol og bad er fristende for mange, og derfor velger de Dubai, sier Vings informasjonssjef.

Årsaken til økningen av salget til de eksotiske reisemålene mener hun skyldes at folk ser verdien i å bestille en slik ferie hos en reisearrangør som gir trygghet og tar vare på deg om noe uforutsett inntreffer.

– En del av oss tenker automatisk at eksotiske ferier er synonymt mange mellomlandinger og en omstendelig flyreise, men slik trenger det ikke å være. Ving er for eksempel de eneste som tilbyr direktefly til den thailandske ferieøya Phuket i vinter, og du kan også fly direkte til Den dominikanske republikk i Karibia. Vi samarbeider med flere ruteflyselskap som også gjør det enklere og tryggere å reise til eksotiske steder. Selv om du setter sammen reisen selv dekkes du nemlig av pakkereiseloven når bestiller fly og hotell gjennom oss, forklarer Røhr-Staff.

Gode tips for å sikre seg vinterens reisekupp

1. Gjør deg kjent med reisearrangørenes nettsider

De beste tilbudene finner du som regel på nett, men det kan til tider være litt forvirrende å finne frem i jungelen av priseksempler, kampanjetilbud og reiseforslag. Ving selger reiser både med egne charterfly og med vanlige rutefly, og du selv kan bestemme om du vil bestille fly og hotell sammen, bare flybilletten, eller bare hotellrom. Du kan også bestille hotell for bare en del av reisen. Husk også at tilbudene sjeldent begrenser seg til det du finner på nett. Ringer du eller sender en e-post kan nemlig arrangørene fikse det meste.

2. Sats på lavsesong

Når det gjelder reisetidspunkt er det motstrøms som gjelder hvis du er ute etter gode tilbud. Lavsesong er høysesong for alle som er ute etter en ferie til lavere pris enn ellers. I tillegg er det mindre trafikk på reisemålene utenom høysesong – det er færre folk og roligere omgivelser.

3. Pass på hvilken dag du velger

For å finne de beste prisene bør du velge reisemål med mange flyavganger i uken, og gjerne daglig. I tillegg bør du huske at tirsdag og onsdag er de billigste utreisedagene for eksotiske langreiser. Hvis du drømmer om Asia, så kan det være kjekt å vite at prisene er lavest nå og frem til begynnelsen av desember. Det samme gjelder for april og mai – med unntak av påsken.

Ps! De fleste ruteflyselskapene har en annen forretningsmodell enn typiske charterselskap. Mange forretningsreisende bestiller ganske sent, og derfor rabatteres ruteflybilletter sjeldent ned til restplassnivå sånn som i charterselskapene.

4. Ikke glem research før du bestiller

Det er lett å la seg rive med når flybillettene koster mindre enn en tur i matbutikken, men du bør også undersøke hva ting koster på reisemålet du vurderer. Selv om du kan få skikkelig billige flybilletter til et sted kan det være kamp om både hotellrom og leiligheter der, og da presses prisene opp – og totalt sett kan reisen bli mye dyrere enn du hadde sett for deg.

Vings Topp 5 eksotiske reisemål:

1. Thailand
  2. Maldivene
  3. Dubai
  4. Bali
  5. Mauritius

Vings 5 eksotiske reisemål med størst vekst:

1. Dubai (+127%)
  2. Zanzibar (+100%)
  3. Bali (+89%)
  4. Sri Lanka (+84%)
  5. Maldivene (+43%)

Ving-gruppen med nytt rekordresultat – befester stillingen som markedsleder22.11.2017 12:44Pressemelding

Thomas Cook Northern Europe, også kalt Ving-gruppen, hvor blant annet Ving i Norge og Sverige inngår, leverer sitt beste resultat noensinne. Gruppens driftsresultat ble 1.461 millioner svenske kroner for regnskapsåret oktober 2016 – september 2017. Samtidig befester Vinggruppen sin stilling som markedsleder blant reisearrangørene, både med egne fly og med rutefly. Også morselskapet Thomas Cook Group kan vise til et forbedret resultat.