Økning i nordmenns giverglede

Deloitte har for syvende gang gjennomført en kartlegging av utviklingen i markedet for fundraising i Norge. 56 ideelle organisasjoner har svart på undersøkelsen, og rapporterer om inntekter på 13,9 milliarder kroner i 2015 og 12,9 milliarder kroner i 2014. Økningen tilsvarer 7,6 prosent.

Tilskudd fra nasjonale og internasjonale instanser er en vesentlig inntektskilde og har hatt en stor økning fra 2014 til 2015, blant annet på grunn av flyktningkrisen og en mer urolig situasjon i Midtøsten. Tilskudd utgjorde 61,4 prosent av organisasjonenes totale inntekter i 2015. Økningen i tilskudd fra norske myndigheter var på 5,1 prosent fra 2014 til 2015. I samme periode økte tilskuddene fra EU, FN og andre internasjonale instanser med 23,3 prosent.

Inntekter fra fadder-/fastgiveravtaler er også en stor inntektskilde, som har hatt en høy utvikling siden vi begynte med undersøkelsen. Disse inntektene økte med 9,3 prosent fra 2014 til 2015. Antallet fadder-/fastgiveravtaler har også hatt en god utvikling.

Inntekter fra næringslivet økte med 20,5 prosent fra 2014 til 2015, og utgjorde 2,4 prosent av totale inntekter.

Mange av organisasjonene har tatt i bruk nye kanaler til både markedsføring og innsamling det siste året, og flere planlegger å ta i bruk enda flere i fremtiden.

Måten givere donerer penger på er også i endring. Til tross for at tradisjonelle betalingsalternativer fortsatt er vanlig, har betalingsapper som Vipps og mCash gjort det enkelt å overføre penger via mobilen. Utviklingen er bare ett eksempel på hvordan ny teknologi påvirker givermarkedet.

Grete Elgåen, partner i Deloitte

Telefon 90043722
E-post gelgaaen@deloitte.no

Norsk selskap blant vekstvinnerne i Europa9.12.2016 12:01Pressemelding