Økning i eiendomsskatten i Oslo

[Rettet] Oslo kommune vil i 2019 kreve inn 620 millioner kroner i eiendomsskatt fra fylkets boligeiere. Det er over 90 millioner kroner mer enn i 2018.

Dette kommer frem gjennom kommunens egne budsjetter for 2019 og i kommunens egen rapportering for 2017. De faktiske tallene for 2018 blir ikke kjent før i juni.

Ikke fornøyd!
- Vi er ikke fornøyd med denne utviklingen, forteller generalsekretær Morten Andreas Meyer i Huseierne.

- Huseierne mener eiendomsskatten er usosial fordi den ikke tar hensyn til husholdningens inntekt, gjeld eller betalingsevne. Derfor innfrir ikke denne skatten prinsippet om "yt etter evne", sier Meyer.

- Velferdssamfunnet er et stort spleiselag. Skatt er viktig for å finansiere gode tjenester til alle. Men ikke all skatt er godt egnet for å fremme utjamning. Eiendomsskatten tar ikke hensyn til betalingsevne. Skatten beregnes uavhengig av inntekt, formue og gjelden på boligen. Dessverre øker denne lite rettferdige og sosiale skatten i raskt tempo og langt raskere enn lønnsvekst og annen prisstigning, sier han.

Flere årsaker til økningen
Økningen i eiendomsskatteinntekter har flere årsaker: Noen kommuner har endret satsene for eiendomsskatt eller for bunnfradrag for å få større inntekter.

Andre steder har det vært retaksering som har ført til at eiendomsskattegrunnlagene øker. Dermed øker også eiendomsskatten.

Her kan du se fullstendig oversikt fra Oslo:

Faktisk 2017

Budsjett 2018

Budsjett 2019

Endring % 17/19

Priv til red: Skrivefeil i tall i ingressen er rettet opp kl 15.20. 20. mars.

Huseiernes Landsforbund er en landsomfattende forbrukerorganisasjon for norske boligeiere. Våre 225.000 medlemmer bor i hus, leiligheter, sameier, borettslag og gårdeiere. Huseierne ivaretar norske boligeieres lokale og rikspolitiske bolig- og eiendomsinteresser. Forbundet yter juridisk, byggteknisk og økonomisk rådgivning til medlemmene.