Økende lønnsforskjeller mellom forskere

Lønnsforskjellene mellom forskere i privat og offentlig sektor øker, viser en ny rapport fra Institutt for Samfunnsforskning. - Problematisk hvis talentene velger seg bort fra universiteter og høyskoler på grunn av lønn, sier Forskerforbundets leder Petter Aaslestad.

Studien "Lønns- og karriereutvikling blant høyt utdannede i Norge, 2004-2014" viser at forskere har stadig mer å tjene på å være ansatt i det private (institutter/næringslivet) enn i det offentlige (forskere i staten, universiteter). I 2004 var lønnsforskjellen mellom forskere i offentlig og privat sektor på 11 prosent, mens den i 2014 var steget til hele 20 prosent.

- Andre undersøkelser har vist at færre unge ser en forskerkarriere som attraktiv. Som ung forsker i staten er du gjerne midlertidig ansatt i mange år, samtidig som lønnsnivået altså blir stadig lavere sammenlignet med lønnsnivået i det private. Dette er alvorlig for rekrutteringen til norsk forskning, mener Forskerforbundets leder Petter Aaslestad.

Aaslestad mener både institusjonene og staten som arbeidsgiver må gjøre mer for å sikre konkurransedyktige vilkår i akademia.

Rapporten viser også at lønnsforskjellene mellom mannlige og kvinnelige forskere i staten, ikke er redusert fra 2004 til 2014. Forskjellen ligger fremdeles på åtte prosent.

Rapporten kan leses i sin helhet her: http://samfunnsforskning.no/Publikasjoner/Rapporter/2017/2017-03

Forskerforbundet er med over 20.000 medlemmer landets største fag- og interesseorganisasjon for ansatte i forskning, høyere utdanning og kunnskapsformidling.