NAF

Øk vrakpanten - Få sikrere trafikk

Del

En oversikt som NAF har laget viser at det er et klart skille mellom hvor de nye og de gamle bilene befinner seg. - I Norge har vi for dårlige insentiver for å ta ut de aller eldste bilene. Det er god distriktspolitikk og viktig for trafikksikkerheten å øke vrakpanten på bil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I Norge har vi gode ordninger for å fase inn flere nye elbiler, men vi har ikke gode nok ordninger for å få de aller eldste bilene av veiene like fort.
I Norge har vi gode ordninger for å fase inn flere nye elbiler, men vi har ikke gode nok ordninger for å få de aller eldste bilene av veiene like fort.

Det ruller 141  000 biler på norske veier som er 20 år eller eldre. Nesten to av tre – 63 prosent – av disse befinner seg i distriktet. NAF mener derfor at det må to ting på bordet under regjeringsforhandlingene. Det ene er en dobling av vrakpanten på bil, som ikke har vært økt siden de rødgrønne styrte. Sist gang vrakpanten økte skjøt vrakingen av biler i været. Det andre er at man ser nærmere på en kasseringsbelønning for de aller eldste og aller minst trafikksikre bilene.

- I Norge har vi gode ordninger for å fase inn flere nye elbiler, men vi har ikke gode nok ordninger for å få de aller eldste bilene av veiene like fort, sier Sødal. – Utskifting av bilparken dreier seg om trafikksikkerhet, distriktspolitikk og om miljø, fortsetter han.

Tallene viser at blant enkelte eldre årganger er det store forskjeller. 1995-modellen er det beste eksempelet. Eier du én av de 18 000 bilene som fortsatt ruller på norske veier er det nesten dobbelt så stor sjanse for at du bor i distriktene som i byen. 65 prosent av disse bilene er i distrikt, mot 35 prosent i by.

- Det har skjedd utrolig mye når det gjelder sikkerheten i biler siden 1995. Den gangen var det airbager og ABS-bremser. Nå er det et vell av elektroniske hjelpesystemer i bilene, sier Sødal. - Også oppbyggingen av bilene er langt bedre for å hindre alvorlige skader på passasjerene i en kollisjon, fortsetter han.

Om man ser på alle bilene fra 2000 eller tidligere så befinner 62 prosent av disse bilene seg i distriktene og resten i by. For de nyeste bilene er det helt omvendt: Av biler som er fra 2010 eller senere befinner et flertall av bilene seg i byene: 55 prosent i byene mot 45 prosent i distrikt.

Leter du etter en 1997-modell så er det 60 prosent sjanse for å finne den i distriktene, og 40 prosent for å finne den i en by. Men hopper man 20 år fram er bildet helt motsatt: For 2017-årgangen er tallet 57/43 prosent i favør av byene.

- Det er på tide at man får bort de minst trafikksikre bilene der man faktisk er dønn avhengig av bilen, mener Nils Sødal.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

I Norge har vi gode ordninger for å fase inn flere nye elbiler, men vi har ikke gode nok ordninger for å få de aller eldste bilene av veiene like fort.
I Norge har vi gode ordninger for å fase inn flere nye elbiler, men vi har ikke gode nok ordninger for å få de aller eldste bilene av veiene like fort.
Last ned bilde
Grafen viser andelen personbiler i henholdsvis by og distrikt etter årsmodell, 1988-2017. 
Grafen viser andelen personbiler i henholdsvis by og distrikt etter årsmodell, 1988-2017. 
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Østensjøveien 14
0609 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom