OK, Google - nå kommer vår stemmeassistent på norsk

Oslo: Google begynner i dag utrullingen av Google Assistent i til norske smarttelefoner, og i løpet av de kommende ukene vil Assistent være tilgjengelig på alle kompatible Android- og iOS-enheter i Norge.
Google Assistent oversetter for deg når du er på reise. Foto: Google

Google Assistent til Android og iOS er en digital, stemmestyrt assistent som gjør det mulig for folk å snakke med Google. Den gjør det lettere å få ting gjort, enten det er å sende SMS, sette påminnelser, spille musikk, finne ut av noe man lurer på, finne veien eller finne ut hva noe betyr på et annet språk.

Google Assistent er bygget med maskinlæring i bunn og samler alt fra ekspertise innen språkteknologi til funksjonalitet fra for eksempel Google Søk, YouTube, Maps og Kalender på én og samme plass. Det gjør assistenten i stand til å forstå brukerens kontekst og stemme, og håndtere komplekse spørsmål og oppgaver. Assistenten lærer og utvikler seg med bruk, så over tid vil den bli enda bedre.

Google-assistentens personlighet og funksjonalitet er skreddersydd til det norske markedet, og vi har brukt mye tid på å lære den hva vi nordmenn liker, syns er moro og er ekstra opptatt av. På Android-enheter aktiveres den gjennom å holde inne hjemknappen eller ved å si «Ok Google». På iOS må brukere laste ned Google Assistents app.

– Vi er ekstremt glade over å kunne rulle ut Google Assistent på norsk, og dermed kunne gi brukere her i Norge en assisterende Google-opplevelse - personlig tilpasset hver enkelt. Våre ingeniører har jobbet hardt for å skape en intelligent stemmeassistent bygget på avansert maskinlæring, som med en lokalt utviklet personlighet og funksjonalitet kan hjelpe norskspråklige brukere å få gjort ting i sin hverdag, sier Country Director Jan Grønbech i Google Norge.

En viktig komponent i lanseringen av Google-assistenten på norsk er den lokale relevansen og bruksområdene for brukere i Norge. Utover Googles egen funksjonalitet kommer brukerne til å ha tilgang på flere norske selskapers egne integrasjoner med Google Assistent. Disse er utviklet ved hjelp av Googles åpne utviklerplattform Actions on Google, og gjør det mulig for selskap å bygge opp funksjonalitet som lar dem kommunisere direkte med sine målgrupper gjennom stemmeassistenten.

Noen av de norske varemerkene som har utviklet funksjonalitet for Google Assistent, og lanserer sammen med Google i dag er DNB, Meny, NRK, Orkla, Oslo Bysykkel, SAS, Sol, SR-bank, Telia, Tine og VG. Vil brukerne snakke med disse selskapene sier de «La meg prate med…» til Assistent, og enkelt få råd til boligkjøp fra DNBs Bolig Buddy, få siste nytt fra NRK eller VG og lage en handleliste med Meny - for å nevne noe.

Google Assistent på norsk blir tilgjengelig for brukere av Android-enheter med 5.0 Lollipop eller høyere, samt for iOS-brukere med versjon 10 eller høyere via App Store. I dag er Google Assistent tilgjengelig på over 500 millioner enheter, og blir innen utgangen av året tilgjengelig på over 30 språk. Assistent er kompatibel med over 5000 smart-enheter for hjemmet rundt om i verden. Den finnes også tilgjengelig i biler fra mer enn 40 ulike produsenter, og er innebygget i flere av de nyeste bilmodellene. Når Google Home lanseres senere i år i Norge vil du selvsagt også kunne snakke med Google Assistent via smart-høyttaleren.

Kort om Google Assistent

• Google Assistent er en praktisk, stemmestyret hjelper som bistår på en rekke dagligdagse områder via mobil eller tablet.
  • Assistenten forstår og svarer på norsk, og når du bruker den blir den løpende bedre til å forstå både stemmen din og hva du er opptatt av, så den blir stadig mer relevant, personlig og anvendelig.
  • Google Assistent fungerer til både Android (fra 5.0 Lollipop) og iOS (versjon 10 og høyere, med en egen app).
  • Google Assistent bygger på Googles omfattende erfaring innen språkteknologi, stemmegjenkjennelse og søk.
  • Assistenten bruker avansert maskinlæringsteknologi, og er knyttet til en rekke av Googles tjenester som kart, oversetter, kalender og mer. I tillegg kan aktører som ønsker det bygge sine egne integrasjoner til assistenten gjennom Actions on Google-programmet

Tallene bak

• Google Assistent er nå tilgjengelig på mer enn en halv milliard enhenter over hele verden.
  • Ved utgangen av 2018 vil assistenten være lansert i 80 land og på over 30 ulike språk.
  • Det forventes at over halvparten av alle søk i USA vil gjøres med stemmen innen 2020.

Google Assistent oversetter for deg når du er på reise. Foto: Google
Google Assistent blir din nye lille hjelper på kjøkkenet. Foto: Google

Om Google Norge

Bryggegata 6 - Aker Brygge

Følg pressemeldinger fra Google Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Google Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Google Norge